اردیبهشت 31, 1403

با دلایلی آشنا شوید که سبب می گردند نتوانید چربی های دور شکم را بسوزانید

در بخش سلامت ما، بارها به بررسی چربیای به درد بخور و مضر بدن گفته شد.
افزایش اندازه چربیای غیرمفید، مثل شکلای جور واجور احشایی اون، به تجمع بیشتر این ترکیب در دور و بر شکم میرسه که تنها زیان اونا، ظاهر ناجور آدما به حساب نمیاد بلکه، مشکلاتی مثل ترشح بعضی از هورمونا و مواد شیمیایی مضر و ورود اونا به جریان خون و بقیه اندامای بدن رو هم داره.
اینجور فعل و انفعالاتی، به بعضی از بیماریای قلبی و شکلای جور واجور دیابت می رسن.

دکتر «راسا کاسلوسکیت»، از کارشناسان غددِ بخش پیشگیری دانشگاه «راشِ» شیکاگو میگه، وقتی که زنان شروع به کاهش وزن می کنن، حدود ۳۰ درصد از چربیای شکمی خود رو در مقایسه با کل چربی بدن شون از دست میدن.

سوزوندن چربیای دور شکم بیشتر از اولین اهدافیه که افراد چاق رو به گرفتن شکلای جور واجور رژیمای غذایی مجبور می کنه. بعضی از تصمیمات درست روزانه در کم شدن اندازه چربی شکمی بسیار موثر هستن که در ادامه شما رو با بعضی از این راهکارها آشنا می کنیم.

رژیم غذایی تون بدون چربی کافیه

یکی از راهکارهای نابود کردن چربی، مصرف چربی، خصوصا شکلای جور واجور اشباع نشده اون هستش.
در مطالعه ای، از گروهی از زنان خواسته شد که در رژیم غذایی ۱۶۰۰ کالری خود و به مدت یه ماه، از چربیای غیراشباع شده زیادی استفاده کنن. پس از پایان یه ماه، در حدود یه سوم از چربیای شکمی این ادما از بین رفته بود.

دکتر «دیوید کاتس»، در این مورد میگه، اینجور چربیایی در افراد احساس سیری به وجود آورده و از حجم مصرف خوراکیایی که ارزش غذایی کمی دارن کم می کنه.
می تونین آجیل، روغن زیتون و یا یه چهارم از آواکادو رو به همراه وعده های غذایی خود بخورین.

مدتیه که به افسردگی گرفتار شدین

در تحقیق انجام شده در دانشگاه «راش» نشون داده شد، زنان گرفتار به افسردگی، مستعد داشتن چربیای شکمی بیشتری هستن. محققان دلیل این رو نبود فعالیت بدنی کافی و عادات نادرست غذایی می دونن.

دکتر «کاسلوسکیت»، بر فعالیت بدنی تاکید کرده و اینجور میگه: “انجام تمرین، ورزش و فعالیتای بدنی، منتهی به آزاد شدن ترکیبات شیمیایی مغز شده و در تنظیم سوخت و ساز چربیا، اجرای نقش می کنن. هم اینکه در بهتر شدن وضعیت اخلاق افراد هم موثر هستن.” ایشون ملاقات دوستان رو هم راه حل خوبی تلقی می کنه.
اگه در مقایسه به گذشته، علاقه خود به انجام خیلی از کارا رو از دست دادین، بهتره حتما به یه روان درمان مراجعه کنین.

خوراکیای آماده و هله هوله میل می کنین

وقتی که خوراکیایی چون چیپس که شامل کربوهیدراتای ساده هستن و یا نوشیدنیای شامل قند فراوون رو میل می کنین، این مواد، اندازه انسولین خون تون رو تحت تاثیر قرار میدن و کبد، در دور و بر شکم به تجمع چربی مبادرت می کنه.
به جای هله هولهای شامل کربوهیدارت، در وعده های غذایی خود از خوراکیای مفیدی چون سبزیجات استفاده کنین.

مواد معدنی رو در رژیم غذایی تون دست کم می گیرین

منیزیم باعث تنظیم بیشتر از ۳۰ درصد از کارکرد بدن می شه.
در مطالعه ای در همین زمینه که در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام قبول کرد، نشون داده شد، آدمایی که در رژیم غذایی خود، از منیزیم بیشتری استفاده می کنن، فشار خون پایین تر و سطح انسولین کمتری دارن. دست کم دو بار در روز خوراکیای شامل منیزیم مثل سبزیجات سبز، موز و دانه های سویا رو بذارین.

بیشتر از اندازه نوشابه میل می کنین

در مطالعه ای به رابطه بین چربیای دورشکم و مصرف نوشابه پرداخته شد و این نتیجه بدست اومد آدمایی که در رژیم غذایی خود از نوشابه اونم به مقدار زیاد استفاده می کنن، در مقایسه با بقیه، چاق تر و تجمع چربی در ناحیه شکم اونا هم بیشتره. این افراد بیشتر بیشتر از اندازه نوشابه میل می کنن و مضرات اونو هم دست کم می گیرن.

این مطلب را هم بخوانید :   از «هله لویا» تا «بدرود ماریان»؛ دیداری با لئونارد کوهن، صدای سه نسل

محققان می گن که اگه آمادگی کامل واسه کنار گذاشتن این عادت رو ندارین، دست کم اندازه مصرف اینجور نوشیدنیایی رو کم کنین.

از علاقمندان به شکلای جور واجور برگرها هستین

محققان سوئدی به مدت ۷ هفته، به بررسی سبک زندگی دو گروه پرداختن که یکی  از اونا ۷۵۰ کالری بیشتر از نیاز روزمره خود دریافت می کردن و بیشتر این اندازه کالری رو چربیای اشباع شده تشکیل می دادن. گروه دیگه، بیشتر کالری دریافتی خود رو از راه اسیدهای چرب غیراشباع شده تامین می کردن. گروه اول در حدود دو برابر، چربی اشباع شده احشایی ذخیره شده بیشتری در بدن خود داشتن.

پیشنهاد می شه دست کم یه بار در هفته و در وعده شام، ماهیای چربی چون سالمون و قزل آلا که شامل اسیدهای چرب غیراشباع شده هستن رو بخورین. مصرف گوشت قرمز رو کاهش داده و یا اونو با پروتئینایی چون گوشت مرغ و حبوبات، جانشین کنین که از چربیای اشباع شده کمتری بهره مند هستن.

آخرین باری که یوگا کردین رو به یاد نمیارید

با شروع چهل سالگی، زنان، تغییرات هورمونی مربوط به یائسگیِ آینده رو تجربه می کنن که به تجمع چربی در دور و بر شکم شون میرسه. با انجام یوگا میشه از اینجور تاثیراتی کاست. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام قبول کرد، نشون داد، زنائی که پس از دوران یائسگی، سه بار در هفته و به مدت یه ساعت به انجام یوگا مبادرت کردن، اندازه کمر اونا در مدت ۱۶ هفته، سه سانتیمتر کم شد.

دکتر «شیلا دوگان» به اهمیت اختصاص ساعتی واسه انجام یوگا تاکید داره و اونو در کاهش تولید هورمون استرس موثر می دونه.

غذاهایی که میل می کنن بی رنگ هستن

سبزیجات و میوه های رنگی مقادیر زیادی «ویتامین ث» دارن که به کم شدن اندازه کورتیزول میرسه. یکی از پژوهشای نشریه «تغذیه» نشون داده، آدمایی که در رژیمای غذایی خود، خوراکیایی به رنگای قرمز، نارنجی و زرد مصرف می کنن، اندازه کمر باریک تری دارن.

همیشه در کنار وعده های غذایی تون سبزیجات رنگی چون فلفلای رنگی و انبه بخورین.

فعالیتای ورزشی رو نادرست انجام می دید

خیلی از تحقیقات نشون دادن که ایجاد تغییر در قدرت فعالیتای بدنی می تونه به کاهش وزن خیلی کمک کنه.
وقتی که کمی قدرت انجام فعالیتای بدنی خود رو بالا می برید و بعد کمی استراحت می کنین، باعث می شه که کالری بیشتری رو بسوزونین.

اگه به دوچرخه سواری و یا دویدن علاقمند هستین، به اندازه دو دقیقه سرعت خود رو زیاد کنین و بعد به مدت یه دقیقه از اون سرعت کم کنین. این کار رو دائم انجام بدین. انجام تمرینایی چون اسکات و شنا سریع، به مدت دو دقیقه و بعد یه استراحت ۶۰ ثانیه ای می تونه بسیار به درد بخور باشه.