اردیبهشت 31, 1403

باکتری‌های زامبی؛ عوامل بیماری‌زایی که گوشت بدن شما را زنده زنده می‌خورند [قسمت دوم]

وقتی از یه عامل مریض کننده صحبت می کنیم که زنده زنده تن آدم رو می بلعد احساس بسیار بدی به ما دست میده. به خاطر همین با شنیدن همچین چیزی به افتادن تیکه ای گوشت از بدن آدم، فساد عمیق بافت بدن و شاید یه دنیای آخرالزمانی از زامبیا فکر می کنین که بالاتر از یه کابوسه. فکر این که زنده زنده به وسیله موجودی خورده شید- چه زامبی ، چه جونور وحشی و چه یه عامل مریضی زای داخلی- بسیار ترسناکه و وقتی که صحبت در مورد گزینه سوم باشه وحشت بیشتری بر شما مستولی می شه چون در این مورد خود می تونین تماشاگر خورده شدن یواش یواش گوشت تنتون به وسیله عامل مریض کننده باشین.

دنیای عوامل مریض کننده، مطمئنا دنیای عجیب و ترسناکیه و در میان اونا موجودات ریز گوشت خواری پیدا می شن که هیچی به اندازه یه تیکه گوشت و یا حتی استخون آدم اونا رو راضی نمی کنه.
بعضی از این عوامل مریض کننده حتی کنترل ذهن میزبان خود رو در دست گرفته و رفتارای اونو تغییر میدن.
یه سریای دیگه هم در درون بدن شما لونه کرده و کم کم از درون شما رو می خورن. در ادامه این مطلب شما رو با ۱۰ عامل مریضی زای هولناکی که زنده زنده گوشت و استخون بدن آدم رو نابود می کنن آشنا می کنیم.

۵- آمیب نگریلیا فاولری

نگریلیا فاولری (Naegleria fowleri) یه جور آمیب خطرناکه که آسیبای شدیدی به مغز وارد کرده و در مواردی نادر هم از آدم به عنوان میزبان خود واسه زنده مونده استفاده می کنه.
این موجود ترسناک در آبای تازه زندگی کرده و افزایش می شه و در شرایط مناسب از راه بینی وارد مغز آدم شده و کنترل ذهن آدم رو در دست میگیره. این آمیب با افزایش سریع و در مقدار فراوون خود، کم کم مغز آدم رو می خوره. در شرایطی خاص، این آمیب زامبی تبدیل به یه کیست یا غده شده که غیرفعال و بدون تحرکی خاص باقی می مونه اما وقتی که شرایط جفت و جور باشه فعال شده و شروع به خوردن میزبان خود از درون سر می کنه.
عفونت به وجود اومده به وسیله این آمیب باعث تخریب بافتای مغز شده و ورم مغزی و در آخر مرگ رو به دنبال داره.

۴- باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس

باکتری «کلستریدیوم پرفرنژنس» (Clostridium perfringens) یکی دیگه از باکتریای زامبیه که می تونه به یه کابوس ترسناک تبدیل شه.
این باکتری در خاک، آب و البته روده کوچیک آدم پیدا میشه و می تونه باعث یه جور قانقاریا (فاسد شدن عضو بدن به دلیل نرسیدن خون) به نام قانقاریای گازی شه.
ترکیبات شیمیایی سمی که به وسیله این باکتری ترشح می شن وارد رگای بزرگ کوچیک و تموم سیستم بدن شده و با مسموم کردن گوشت بدن، باعث فساد اون می شن.
این شرایط باعث ایجاد تورم و تاولایی پر از گاز روی پوست می شه که به وجود اومده به وسیله خورده شدن گوشت به وسیله باکتری و آزاد کردن گاز به وسیله اون هستش.
به دلیل فشاری که این گازها به لایه های داخلی بدن وارد می کنن، به سرعت تاولایی به رنگ صورتی یا قرمز در سطح بدن درست می شن.

۳- باکتری استرپتوکوک پیوژنز

باکتری استرپتوکوک پیوژنز (Streptococcus Pyogenes) که بعضی وقتا با نام استرپتوکوک گروه اَی هم شناخته می شه یه جور میکروبه که می تونه حتی در جوامع پیشرفته که دارای آنتی بیوتیکای قوی و موثری هستن هم باعث گلو درد استرپتوکوکی به خصوص در کودکان شه.
مانند دیگه عوامل مریضی زای این فهرست، استرپتوکوک پیوژنز باعث تولید ترکیبات مریض کننده و سمی جانبی شده که به سرعت در درون بافت چربی، ماهیچه و پوست نفوذ می کنن. این عفونت باکتریایی خیلی آروم و ساده شروع می شه و معمولاً با گلو درد مثل سرماخوردگی همراه س اما کم کم بافتای زنده بدن آدم رو خورده و حتی باعث سندروم شوک سمی می شه، حالتی که با سر درد، تهوع، استفراغ و بسیاری واکنشای ناخوشایند دیگه همراه س.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه مدرک تزریقات و پانسمان بگیریم؟ شرایط و ضوابط تاسیس مرکز تزریقات

هر چند بیشتر موارد گلو درد استرپتوکوکی به مریضی گوشتخوار تبدیل نمی شن اما در بعضی از موارد این اتفاق ترسناک اتفاق افتاده و یافته های ناخوشایند دراز مدت و ویرون کننده ای رو به دنبال داره.
این اتفاق وقتی اتفاق می افته که عکس العمل سیستم ایمنی بدن به میکروب دیرهنگام بوده و یا قدرت کافی واسه مقابله با اونو نداره و نتیجه این ضعفا مرگبار میشه. اینجوری فساد بافتای بدن ادامه داشته تا اینکه در آخر قربونی جانش رو از دست میده.

۲- باکتری ای. کولی

باکتری ای. کولی (Escherichia coli) یه باکتری شناخته شده که باعث مسمومیت غذایی شده و بیشتر ما رو در طول زندگی مون درگیر خود می سازه. همین مسمومیت غذایی ساده که در اثر ورود این میکروب به بدن ایجاد می شه می تونه به یه مریضی بسیار ترسناک تبدیل شه.
به دلیل مقابله های سیستم ایمنی و شکلای جور واجور آنتی بیوتیکا با شکلای جور واجور باکتریا، این میکروب هم جهشایی در خود ایجاد کرده که باعث بوجود اومدن گونه هایی شده که قابلیتای بسیار متفاوتی نسبت به میکروب اصلی داشته و باعث فساد سلولای پوست و در آخر فاسد شدن آروم آرامگوشت بدن و در آخر مرگ قربونی شن. این نوع از باکتری معمولاً آدمایی که سیستم ایمنی ضعیف شده ای دارن رو هدف قرار داده و در بیشتر موارد مرگبار میشه. این باکتری از خود ترکیبات شیمیایی سمی ترشح کرده که مانند اسید گوشت بدن قربونی رو سوزونده و تخریب می سازه.

۱- باکتری مایکروباکتریوم اولسرانس

مایکروباکتریوم اولسرانس (Mycobacterium Ulcerans) یه جور باکتریه که به عنوان عامل مریضی زخم بورولی (buruli ulcer) شناخته شده و یه جور بیماریه که در اون پوست بدن قربونی فاسد می شه.
عفونتای طولانی به وجود اومده به وسیله این میکروب باعث ایجاد زخمای ترسناک روی بدن، به خصوص در پاها و دستا شده و با گذشت زمان بدتر و بدتر می شه.
تنها ۱۰ درصد از موارد دچار شدن به این باکتری زامبی در جایی غیر از دست و پا رخ میدن.
با منتشر کردن باکتری، یه ترکیب شیمیایی سمی به نام مایکولاکتون تولید می شه که فساد اندام مورد حمله قرار گرفته رو به دنبال داره و در آخر به مریضی زخم بورولی می رسه. این باکتری هم اینکه می تونه ترکیبات سمی ترشح کنه که علاوه بر گوشت بدن، دیگه بافتای نرم مانند غضروف رو خورده و در آخر به استخون برسه. ترسناک تر این که هنوز مشخص نشده باکتری نامبرده چیجوری افزایش می شه و اطلاعات زیادی در مورد روش انتقال اون از یکی به یکی دیگه وجود نداره.