اردیبهشت 23, 1403

چند حقیقت جالب درباره دنیای منحصر به فرد دو دست ها

از بین آدمای کره خاکی، بخش زیادی راست دست، تعداد محدودی چپ دست و واقعا همه اونا یدونه دست هستن. اما حالت سومی هم هست و بعضی افراد دو دست هستن. دو دستی یا برابر دستی به حالتی می گن که فرد میتونه از هر دو دست راست و چپ خود استفاده کنه.
شاید تا حالا با اینجور آدمایی برخورد کرده باشین که از هر دو دست خود واسه کارای جور واجور شون استفاده می کنن. آدمایی که از این ویژگی بهره مند هستن تواناییای جالبی دارن. در ادامه به چند حقیقت باحال درباره ویژگی منحصر به فرد دو دستی می پردازیم.

۱- تعدادشون خیلی خیلی کمه

اگه تصور می کنین که چپ دستا نادر هستن باید بدونین که دو دستا تنها حدود ۱ درصد از جمعیت افراد رو تشکیل میدن.
تعداد آدمایی که می تونن از دست غیر مسلط خود تقریبا خوب دست مسلط شون استفاده کنن بیشتره، اما تعداد افراد دو دست که در واقع نمی تونن بگن دست مسلط شون کدامه و می تونن از هر دو دست به یه اندازه استفاده کنن، تقریبا ۱ درصده.

۲- شکلای جور واجور مختلفی از دو دستی هست

نادرترین شکل دو دستی وقتیه که فرد می تونه همیشه از هر دو دستش با قدرت استفاده کنه.
با این حال، آدمایی هم هستن که توانایی هر دو دست شون به یه اندازه نیس و بعضی کارا رو با دست راست شون و یه سریای دیگه رو با دست چپ شون انجام می کنن. نوع دیگری از دو دستی هم آدمایی هستن که دست مسلط ندارن و از هر دو دست شون استفاده می کنن اما هیچ کدوم ار دست هاشون خیلی قوی نیستن. در این افراد، هر دو دست تقریبا همون قدرت دست چپ در راست دستا رو دارن.

۳- این ویژگی از مغزشون نشأت میگیره

در افراد دو دست، نیم کره های چپ و راست مغز بسیار برابر هستن، یعنی ویژگی ای که چپ دستا هم اونو دارن. اما در افراد راست دست، نیم کره چپ مغز فعال تره.

۴- خیلی از اونا اول چپ دست هستن

از اونجایی که دو دستا و چپ دستا بسیار مثل هستن، طبیعیه که بعضی از دو دستا اول چپ دست بوده باشن. صدها سال، دیدگاه های نادرست و حتی خرافی ای درمورد چپ دستی وجود داشت. خیلی از چپ دستا از قرون وسطی تا قرن بیست و یکم تحت فشار زیادی قرار گرفتن تا از دست راست شون استفاده کنن و به خاطر همین در آخر دو دست شدن. بعضی افراد هم بعد از آسیب دیدن دست مسلط شون، دو دست شدن.

۵- ممکنه در امور تحصیلی خیلی توانا نباشن

با اینکه توانایی دو دستی از مغز نشأت میگیره، اما افراد دو دست در مهارتای فیزیکی تواناتر هستن تا مهارتای ذهنی. شایدً دلیل این مسأله اون هستش که اونا در مقایسه با افراد یدونه دست، در آزمونای هوش عمومی کارکرد ضعیف تری دارن. طی تحقیقی در فنلاند روی امتحانات تحصیلی کودکان ۷ و ۸ ساله مشاهده شد، ۸۷ نفر از ۸ هزار شرکت کننده تحقیق توانایی به کار گیری هر دو دست خود رو داشتن. احتمال ضعف در ریاضیات در دانش آموزان دو دست در مقایسه با دانش آموزان راست دست به اندازه ۹۰ درصد بیشتر بود. احتمال ضعفای زبانی هم در دانش آموزان دو دست بیشتر بود.

این مطلب را هم بخوانید :   ۲۰ سوال متداول برای دریافت وام ازدواج ۶۰ میلیونی زوجین

۶- دو دستی با مشکل کم توجهی-بیش فعالی ربط داره

در تحقیق اشاره شده مشاهده شد، احتمال بروز علائم مشکل کم توجهی-بیش فعالی در نوجوانان چپ دست و دو دست ۲ برابر بیشتر از راست دستا بود. از بین نوجوانایی که دچار این مشکل بودن، نشونه های مشکل در دو دستا شدیدتر بود.

۷- میان دو دستی و شیزوفرنی هم رابطه هست

ژن LRRTM1 که نقش مهمی در چپ دست شدن افراد داره، خطر دچار شدن به شیزوفرنی رو هم بالا می بره. از اونجایی که مغز چپ دستا و دو دستا بسیار مثل س، خطر بروز این مریضی در افراد دو دست هم بالاتره. از طرفی دیگه، احتمال چپ دستی یا دو دستی در افراد گرفتار به شیزوفرنی بیشتر از سایرینه.

۸- تواناییای بیشتری دارن

ویژگی دو دستی به افراد تواناییایی بیشتری در فعالیتایی مثل موسیقی، هنر و ورزش می بخشه. لئوناردو داوینچی، بن فرانکلین (یکی از بنیانگذاران آمریکا امریکا) و آلبرت انیشتین بعضی از مشهورترین دو دستای تاریخ هستن.

۹- احساسات انعطاف پذیرتری دارن

طی تحقیقی مشاهده شد احتمال تغییر در احساسات تحت اثر محیط در افراد دو دست بیشتره. در این تحقیق محققان تلاش کردن احساسات خاصی رو در شرکت کنندگان تحقیق به وجود بیارن. افراد راست دست در برابر تغییرات احساسی شدید مقاوم تر از چپ دستا بودن.

۱۰- ویژگی دو دستی بیشتر با جا به جایی حسی همراه س

مغز افراد دو دست بسیار متقارنه؛ ویژگی ای که در افراد گرفتار به سینستزیا (Synesthesia) یا جا به جایی حسی هم هست.
افراد گرفتار به سینستزیا می تونن رنگا رو بشنون، احساسات واسه اونا جنبه فیزیکی داره یا حتی اعداد در نظرشون شخصیت دارن. همه این موارد شکلای جور واجور مختلفی جا به جایی حسی هستن. در این حالت، از بین حواس پنجگانه، بیشتر از یه حس درگیر می شه.
احتمال چپ دستی یا دو دستی در افراد گرفتار به سینستزیا بیشتر از افراد عادیه.