اردیبهشت 20, 1403

آیا می دانستید که کنترل حدود نیمی از سرطان ها در دست خود ماست؟

بیماریای که پیچیدگی شون با مریضی سرطان برابری می کنه معمولاً منشأ ژنتیکی داشته، از کنترل آدم خارج بوده و نمیشه در مقابل فاکتورهای خطر اونا کار خاصی انجام داد. حالا محققان به بررسی بعضی از عوامل کنترلی بیماریا و توانایی آدم در جلوگیری کردن از اون پرداخته و یافته های عجیبی بدست آورده ان.

گروهی از محققان انجمن سرطان آمریکا به سرپرستی دکتر فرهاد اسلامی داده های ملی مربوط به سرطان رو تحلیل کرده و تعداد موارد سرطان و مرگ و میری رو که آدم روی اونا کنترل داشته محاسبه کردن. این عوامل عبارتند از سیگار کشیدن، قرار گرفتن در برابر دود سیگار یا سیگار کشیدن دست دوم، اضافه وزن یا چاقی، مصرف افراطی و غیر اصولی مشروبات الکلی، خوردن گوشت قرمز و فرآوری شده، مصرف کم میوه و سبزیجات، ورزش نکردن، قرار گرفتن در برابر اشعه ماوراء بنفش از راه فعالیتایی مانند برنزه کردن و شش عفونت خاص که با سرطان در رابطه هستن.

در میان بیشتر از ۱٫۵ میلیون سرطانی که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا به ثبت رسیده، ۴۲ درصد به فاکتورهای قابل کنترل گفته شده باز می گشت و اندازه مرگ و میر در نتیجه سرطان اتفاق افتاده به دلیل این عوامل هم ۴۵ درصد برآورد شد.
سیگار کشیدن عامل ۲۰ درصد از سرطانا برآورد شد که خطرناک ترین عامل مریضی سرطان شناخته می شه.
اضافه وزن یا چاقی هم با ۸ درصد از موارد دچار شدن و ۶٫۵ درصد از آمار مرگ و میر در رتبه دوم اصلی ترین عوامل قابل کنترل دچار شدن به سرطان قرار گرفت. الکل مسئول ۵٫۶ درصد موارد دچار شدن و ۴ درصد از موارد مرگ و میر شناخته شد در حالی که این مقادیر واسه مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده در هر دو مورد ۱٫۳ درصد بود. ورزش نکردن هم به تنهایی عامل ۲٫۹ درصد از موارد دچار شدن به سرطان و ۲٫۲ درصد موارد مرگ و میر به وجود اومده به وسیله اون اعلام گردید.

مصرف کم میوه و سبزیجات هم در ۲ درصد از موارد دچار شدن به سرطان و ۳ درصد مرگ و میرهای به وجود اومده به وسیله اون مسئول شناخته شد.
این داده ها بسیار روشن و آگاهی دهنده هستن چون در نتیجه اینجور تحقیقاتیه که آمار مرگ و میر در نتیجه دچار شدن به سرطان از سال ۱۹۹۱ تا حالا ۲۵ درصد کم شده.
هر چند این اندازه کاهش در مرگ و میر امیدوارکننده و مورد پسند بوده و خبر خوبی هستش اما داده های گذشته نشون میده که این کاهش می تونه حتی شیب بسیار تندتری داشته باشه اگه افراد بعضی از رفتارای پرخطرشان که در دچار شدن به سرطان موثر هستن رو بیشتر از قبل مورد توجه و اصلاح بذارن. براساس برآورده ها در سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۶۰۰٫۰۰۰ نفر در سراسر جهان به دلیل دچار شدن به سرطان جون خود رو از دست میدن.

این مطلب را هم بخوانید :   شرایط ملک و ضوابط بازپرداخت تسهیلات «وام مسکن یکم»

به گفته دکتر اسلامی باید نتیجه این تحقیقات رو امیدوار کننده دونست چون این یافته های نشون میده که حدود نصف موارد دچار شدن به سرطان و مرگ و میر به وجود اومده به وسیله اونو میشه با مراعات بعضی نکات بیشترً ساده کم کرد.
هر چند فاکتورهایی مانند ورزش نکردن و نوشیدن مشروبات الکلی فراوون به تنهایی سهم زیادی در موارد دچار شدن به سرطان دستکم در مقایسه با سیکار کشیدن و چاقی نداشتن اما ترکیب اونا می تونه نقش بسیار بیشتر و بزرگ تری در ابتلای فرد به سرطان اجرا کنه.

از طرف دیگه ترکیب اضافه وزن، مصرف افراطی و غیر اصولی مشروبات الکلی، رژیم غذایی ناجور و ورزش نکردن دلیل حدود ۱۴ درصد از موارد دچار شدن به سرطان در مردان و ۲۲ درصد در زنان رو تشکیل میده و این آمار نشون میده که موارد اشاره شده بیشتر از سیگار کشیدن در ابتلای زنان به سرطان سهم داشتن. پس به گفته دکتر اسلامی :” اگه ادما از بعضی از این فاکتورهای خطرناک دوری کنن می تونن به مقدار قابل توجه ای خطر دچار شدن به شکلای جور واجور مختلفی از سرطانا رو در خود کم کنن”.