اردیبهشت 29, 1403

سفره هفت سین ۹۸ چقدر تمام میشود؟ شب عید گران برای هموطنان

زمان کمی تا لحظه تحویل سال نو در ۵ شنبه اول فروردین ماه ۱۳۹۸ (ساعت ۱:۲۸ دقیقه بامداد) مونده و ایرانیان، مشغول خونه تکونی و آماده کردن سفره هفت سین و لباس و اجیل مراسم نوروز باستانی هستن. نوروز امسال، نوروز لاکچریا لقب گرفته. از گوشت کیلویی ۱۴۰ هزار تومن تا آجیل مشتی ۳ هزار تومن! این‌که میلیونا خونواده، شام شب عید خوبی ندارن، جای دودلی نداره و دولت تدبیر و امید هم درمونده از تدبیری واسه رونق بخشیدن به سفره دهکای پایین درامدی کشور در عید ۹۸. داستان تعیین حقوق و دستمزد سال ۹۸ که بعیده امسال، به نتیجه برسه و بازم بخشی از اقتصاد و تولید و بیمه و کارگر و کارفرما، بلاتکلیفه.

از همه اینا که بگذریم، فعلا، اولین نگرانی خیلی از هموطنان، سفره هفت سینه. رسمی پسندیده که امسال، گران تموم می شه.
هر خونواده ای بخواد یه سفره هفت سین ساده و جمع و جور واسه تحویل سال نو پهن کنه، باید هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومن در نظر بگیره.
البته هنوز قیمت دقیق گل سنبل و سبزه در بازار مشخص نیس.

در سال جاری قیمت تموم شکلای جور واجور مصرفی و اساسی رشد زیادی به خود گرفته و این موضوع هم بر رشد قیمت شکلای جور واجور سفره هفت سین تأثیرگذار بوده.
هر چند ماهی قرمز و سمندر و لاک پشت و مار و افعی و این چیزها، رسم شب عید ایرانیان نیس و مثل نارنجکای چهارشنبه سوزی، نقض غرضای رو در  برگزاری آیین اهورایی ایرانیاس، اما دیگه شکلای جور واجور شب عید، اون قدر گران شده که عید رو عزا میکنه.

واسه جفت و جور یه سفره هفت سین ساده باید مبلغ ۲۰۰۰ تومانی واسه سیر، ۶۰۰۰ تومن واسه ۱۰۰ گرم سنجد، ۵۰۰۰ تومن واسه ۱۰۰ گرم سماق، ۲۰۰۰ تومن واسه سیب، ۱۵ تا ۲۵ هزار تومن واسه سبزه، ۱۰۰۰ تومن تا ۳۰۰۰ تومن واسه ماهی قرمز، ۷۵۰۰ تومن واسه یه بسته ۶۰۰ گرمی سمنو و بیشتر از ۱۵ هزار تومن واسه یگ شاخه گل سنبل هزینه کرد.

یه حساب سرانگشتی نشون از اون داره که یه سفره هفت سین ساده در ارزون‌ترین حالت در حدود ۵۵ هزار تومن تموم می‌شه که اگه در گران‌ترین حالت، گل سنبل و سبزه رو هر کدوم ۳۵ هزار تومن در نظر بگیریم، این مبلغ به حدود ۱۰۰ هزار تومن می رسه.

این مطلب را هم بخوانید :   اولین حیوانی که در تصویر می بینید شخصیت شما را نشان می دهد

بررسی‌ها نشون از اون داره که در سال گذشته هر شاخه گل سنبل واسه وارد کننده و پخش کننده کلی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومن تموم شده که از محدوده قیمت ۱۰ تا ۳۰ هزار تومن در سطح شهر تهران عرضه می شد.
در سال جاری قیمت تموم شده واسه واردکننده و پخش کننده کلی به ۹۵۰۰ تومن زیاد شده که احتمال داده می‌شه قیمت اون واسه مصرف کننده بین ۱۵ تا ۵۰ هزار تومن باشه.

از طرف دیگه اگه قرار بر اون باشه تا به رسم قدیم‌ها سبزه در خونه سبز کنیم، اگه نیم کیلو عدس واسه سبزه در نظر گرفته شه، هزینه اون در حدود ۹۵۰۰ تومن می‌شه.

در سال‌های گذشته عموم خونواده‌ها سکه‌های طلا رو در سفره هفت سین خود قرار می‌دادن اما در سال جاری با رشد قیمت سکه کمتر کسی از سکه‌های طلا واسه سفره هفت سین استفاده می‌کنه.

در کنار بازار و ساده‌ترین روش جفت و جور شکلای جور واجور سفره هفت سین، بعضی از صفحات مجازی در اینستاگرام و تلگرام به طراحی و اجرای سفره‌های هفت سین کوچیک و قابل حمل روی آورده‌ان که با به کار گیری ذوق و اجناس تزئینی سفره هفت سین‌های مختلفی رو طراحی و عرضه می‌کنن. بررسی قیمت این دست سفره هفت سین‌ها نشون از اون داره واسه جفت و جور اونا باید بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومن هزینه کرد.
سفره هفت سین ایرانیان، اول فروردین ۹۸ به جولان پز و پرسیتژ بخشی از هموطنان واسه خودنمایی در هشتگای اینستاگرام تبدیل می شه که رسم نیکویی نیس.

حال به هر حال باید منتظر موند و دید وقتی که در سطح شهر سبزه و سنبل واسه شب عید عرضه شه، قیمت این دو محصول چقدر میشه تا قیمت پایانی سفره هفت سین تعیین شه.

قدیمیا می گفتن:

سالی که نکوست، از بهارش پیداست!