منبع مقاله با موضوع ایالات متحده آمریکا

دانلود پایان نامه

های موجود را به تصریح تجویز کرده است.
در شورای مجمع فقهی سازمان کنفرانس اسلامی، نمایندگی فقهی کشورهای عضو، دیدگاه های شرعی خود را طی مصوبه ای در سال 1365 (1986) پیرامون صور متعدد باروری های مصنوعی بیان کردند، لیکن این امر خلا قانونی کشورها را پر نمی نماید. به عنوان نمونه در کشور مصر، هیئت مشاوره اسلامی در سال 1980 و شورای اتحاد اسلامی در سال 1985 نظرات فقهی خویش را به دولت مصر اعلام کردند، ولی تاکنون این کشور نظرات مزبور را به صورت قانون منعکس ننموده است .
در کشورهایی که دارای مقررات خاص و نسبتاً جامعی می باشند نیز قوانین مربوط به تلقیح مصنوعی به مرور زمان تدوین شد.
در قانون بهداشت عمومی در کشورهایی که دارای مقررات خاص و نسبتاً جامعی می باشند نیز قوانین مربوط به تلقیح مصنوعی به مرور زمان تدوین شد.
در قانون بهداشت عمومی در کشور فرانسه(مصوب 29ژوئیه 1994) مقررات جامعی در مورد تلقیح مصنوعی وضع شد. این مقررات ذیل دو فصل با عناوین«کمک پزشکی به حاملگی» و «مقررات ویژه مربوط به اعطا و استفاده از نطفه» با افزودن مواد 19-311 و 20- 311، نسب ناشی از لقاح مصنوعی تحت شرایط مقررات مربوط به بهداشت عمومی، قانونی شناخته شد. در انگلستان سال 1990 قانون جامعی تحت عنوان قانون جنین شناسی و تلقیح انسانی به تصویب رسید. در سوئد قانون باروری در سال 1984 به تصویب مجلس قانون گذاری رسید.
در روسیه با اصلاح قانون خانواده در سال 1968 این امر قانونی شد. در استرالیا با اصلاح قانون خانواده مصوب 1984 این امر قانونی شد، ولی همسر زن عنوان پدر را نمی گیرد و بچه از نظر قانون بدون پدرتلقی می گردد. در کانادا، بنابر توصیه کمیسیون اصلاح قوانین در سال 1985 پیشنهاد شد که مراجع قانون گذاری ایالت های کبک و یوکون قوانینی را درخصوص تلقیح مصنوعی وضع نمایند.
در ایالات متحده آمریکا، حداقل 34 ایالت قوانینی را درخصوص بعضی از حقوق و مسئولیت های اهداکننده اسپرم به تصویب رساندند، به نظر نمی رسد که هیچ ایالتی یک قانون جامع و کامل در مورد A.I.D داشته باشد و یا قانون یک ایالت را بتوان به عنوان نمونه و مدل قانون گذاری در مورد A.I.D در نظر گرفت. در کشورهای اتریش، آلمان، نروژ، دانمارک، هلند، بلژیک، پرتغال، یونان، فنلاند اقدام به تصویب قوانین خاص درخصوص تلقیح مصنوعی نموده، به موجب آن مسائل ناشی از به کارگیری این تکنیک ها را از جهات تخصصی و حقوقی تنظیم کرده اند. در مجموع بررسی ها نشان می دهد که قانون گذاری در این زمینه از اواخر دهه هفتاد میلادی آغاز شده است.
رواج تلقیح مصنوعی در انگلستان و هجوم زنان بی‌فرزند به بیمارستان‌های لندن موجب شد که موضوع تلقیح مصنوعی در بین عوام انگلستان مطرح، وزیر بهداری استیضاح و دولت تخطئه گردد. علت مخالفت مجلس این بود که چرا این گونه افراد مانند اطفال قانونی، طبیعی و شرعی به ثبت می‌رسند و شناسنامه برای آنها صادر می‌شود. با وجود اعتراض‌های مذکور از تلقیح مصنوعی جلوگیری نشد و امروزه در انگلستان اطفال ناشی از تلقیح مصنوعی به طور چشم‌گیر مشاهده می‌گردد.
در پاره‌ای از کشورها تلاش بر این بود که از اشاعه این رویه غیر طبیعی جلوگیری به عمل آید. در کشور ایتالیا و در شهر واتیکان، پاپ رهبر کاتولیکهای جهان تلقیح مصنوعی را تحریم کرد ؛ ولی بعضی از کشورهای اروپایی و آمریکایی تلقیح مصنوعی را مباح دانستند. امروزه در ممالک متحده آمریکا با وجود مخالفت‌های فراوان، تلقیح مصنوعی رواج دارد و پزشکان فرانسه در صورت توافق زن و شوهر اقدام به تلقیح مصنوعی می‌نمایند.
مشکلات تحقیق
با توجه به اینکه مبحث اهدای جنین از مسائل مستحدثه می باشد و دانش پزشکی بسیاری از مشکلات را برطرف نموده و نازایی از جمله بیماری هایی است که تا قرن حاضر علاجی برای آن نبوده و با کمک علم پزشکی بسیاری از مشکلات آن تا حدودی رفع شده است ، بالتبع منشاء ایجاد مسائل مختلف فقهی و حقوقی شده است ، کتابهای زیادی درباره آن نوشته نشده است و تحقیق مفصلی نیز در این مورد صورت نگرفته است لهذا با کمبود منابع مواجه بودم .
از طرفی دسترسی به علمای اعظام مشکلات را برای این جانب افزون می کرد و پاسخ به پرسشهای اینجانب از جانب علما ماهها طول کشید و این خود روند کار را به تاخیر می انداخت.
ساماندهی تحقیق
این پایان نامه متشکل از چهار فصل است . فصل اول تحت عنوان کلیات و مفاهیم و واژه شناسی است که از دو مبحث تشکیل شده که مبحث اول دارای سه گفتار و مبحث دوم دارای دو گفتار است .
فصل دوم تحت عنوان واکاوی جایگاه نسب در اهدای جنین دارای شش مبحث است که مبحث اول دو گفتار دارد و مبحث دوم هفت گفتار و مبحث سوم دارای شش گفتار می باشد و مبحث چهارم پنج گفتار را شامل می شود همچنین مبحث پنجم دارای چهار گفتار است و مبحث ششم دو گفتار دارد.
فصل سوم که به عنوان واکاوی نظرات مختلف در باب نسب ناشی از اهدای جنین دارای دو مبحث می باشد که مبحث اول دارای دو گفتار و مبحث دوم دارای چهار گفتار می باشد . و فصل چهارم تحت عنوان بررسی مسائل مستحدثه در اهدای جنین آخرین فصل این رساله است ، که شامل پنج گفتار ، نتیجه گیریی ، پیشنهادها و ضمائم می باشد .


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مبحث اول :واژه شناسی
رویان : واژه ای است که برای توصیف مراحل اولیه رشد جنین به کار می رود و از مرحله شروع تقسیم سلولی تا هفته ششم حاملگی ؛ جنین را شامل می شود .
انتقال جنین : انتقال و جای دادن جنین در مرحله 8 سلولی یا پیشرفته تر است که از لقاح در محیط آزمایشگاه به داخل رحم مادر حاصل می شود .
اهداء تخمک : تحریک تخمک گذاری و برداشت تخمک از یک فرد ، برای باروری و انتقال به داخل رحم فرد دیگری است .
تخمدان : غده جنسی در زنان است که دارای دو عملکرد تولید مثلی شامل آزاد سازی تخمک به طور ماهانه و تولید هورمونهای جنسی زنانه می شود .
اووم : تخمک بالغ
تخمک یا اوسیت : سلول جنسی ماده است که در حالت بالغ تخم نامیده می شود .
حاملگی اکتوپیک خارج رحمی : جایگزینی جنین در مکان خارج از رحم ، شامل لوله های رحمی یا داخل حفره شکمی است که با خطر زیادی برای مادر همراه است .
زیگوت : سلول حاصل از لقاح تخمک و اسپرم قبل از شروع تقسیمات است .
جنین : واژه ای است که برای توصیف جنین در حال رشد در داخل رحم از هفته نهم تا پایان حاملگی به کار می رود .
گامت : سلول جنسی نر (اسپرم) یا سلول جنسی ماده (تخمک) است .
لقاح : عبارت است از نفوذ یک اسپرم به داخل تخمک بالغ و ادغام مواد ژنتیکی این دو سلول جنسی برای تشکیل زیگوت .
لقاح خارج از رحم : یکی از روشهای ناباروری است که در آن تخمک بالغ به طریقه جراحی از تخمدان برداشته می شود و در محیط آزمایشگاه در مجاورت اسپرم لقاح می یابد . جنین حاصل در مرحله 8 سلولی یا پیشرفته تر ، مجددا به رحم مادر منتقل می گردد .
تلقیح در لغت به معنی باردار کردن و لقاح به معنای باردار شدن است . مفهوم اصطلاحی آن از معنای لغویش دور نگردیده؛ بدین معنا که تلقیح مصنوعی عبارت است از این که زن را با وسائل مصنوعی و بدون آن که نزدیکی صورت گیرد، باردار کنند. و به طور کلی بر دو نوع است: تلقیح مصنوعی داخلی و تلقیح مصنوعی خارجی.
تلقیح مصنوعی داخلی عبارت است از روشی که عمل تلقیح بین اسپرم مرد و تخمک زن در داخل رحم صورت می گیرد؛ و بر حسب این که بین صاحبان نفطه رابطه زوجیت بوده و یا چنین ارتباطی وجود نداشته است به صور مختلف تقسیم می گردد که در ادامه، بررسی خواهند شد . در تلقیح مصنوعی خارجی نیز عمل تلقیح بین اسپرم و تخمک در خارج از رحم صورت می گیرد و دارای اقسامی است که خواهد آمد.
ناباروری: عدم توانایی برای بچه دار شدن در طول یکسال اولیه زندگی مشترک در صورتی است که بدون استفاده از روشهای جلوگیری برای حاملگی و بچه دار شدن تلاش کنند .
ناباروری ایدوپاتیک یا ناشناخته : ناباروری در افرادی است که هر زوج با روشهای تشخیصی موجود، سالم شناخته می شوند ولی قادر به باروری و داشتن فرزند نمی شوند .
هورمون : ترکیبی است از غدد درون ریز بدن آزاد شده و به وسیله سیستم گردش خون ، به اندامها یا بافتهای هدف می رسد و با اثر بر روی این اندامها و بافتها ، فعالیت آنها را تنظیم می کند .
تلقیح : باردار کردن
عقیم : ناقص یا قدرت لازم برای باردار کردن یا باردار شدن را نداشتن
ولد به شبهه : فرزندی است که صاحب نطفه غیر از شوهر زن باشد و در مقاربت اشتباه شده باشد چنان چه کسی با یکی از محارم خود در تاریکی یا حالت نیمه بیداری به خیال این که زوجه او است و یا جعل به قرابت نزدیکی کند تمام احکام طفل عادی ( حلال زاده ) در توارث درباره او جاری است و ممکن است طفل نسبت با بدین ولد شبهه باشد ( اگر هر دو اشتباه کرده باشند یا از یک طرف ولد شبهه و از طرف دیگر ولد زنا باشد ( اگر اشتباه را یک طرف کرده باشد) از رابطه زنا ارث حاصل نمی شود ولی از رابطه شبهه ارث حاصل می شود هم به صورت وارث و هم به صورت مورث.
وطی به شبهه : و طی به شبهه عبارت است از آمیزش مردی با زنی که استحقاق آن را ندارد و خود را مستحق می داند خواه در این بنا معذور باشد و خواه نباشد.
وطی به شبهه : وطی به شبهه با نزدیکی به شبهه از عناصر ذیل تشکیل می شود:
الف) مواقعه مرد با زن به طور طبیعی باشد.
ب) مواقعه با انتساب قانونی (عقد نکاح) صورت گیرد.
ج) فاعل مواقعه استحقاق مواقعه را در واقع نداشته باشد ولی خود را مستحق بداند یعنی مجاز در مواقعه تصور کند به علت جهل به موضوع یا حکم.
د) عذر جهل فاعل مواقعه به حقیقت حال ( عدم استحقاق خویش) شرعاً ممنوع باشد مانند ازدواج با کافر بدون اطلاع از کفر او و نکاح با یکی از محارم رضاعی در مورد شبهه غیر حصور.
فرق نمی کند که شبهه حکمی باشد یا موضوعی و اشتباه از طرف مرد باشد یا زن.
ه) خواب و جنون و مستی در حکم جهل به استحقاق مواقعه است و مواقعه در این حالات مصداق وطی به شبهه است.
وطی به شبهه در مقابل وطی به نکاح صحیح و وطی به زنا استعمال می شود.
ولد زنا : طفل حاصل از رابطه غیر قانونی و غیر شرعی زن و مرد را گویند.
نفی ولد : یعنی اینکه پدری انتساب فرزندی را به خود انکار کند. ( م 1162 ق مدنی )
عقد نکاح : عقدی دو طرف با ایجاب و قبول محقق می شود که به موجب آن مرد و زن لااقل بر نفی محرومیت جنسی یا علاوه بر نفی آن محرومیت به منظور تشکیل خانواده و زندگی مشترک خانوادگی قانوناً با هم متحد می شوند.
مساحقه : وطی زن با زن چنان چه فاعل و مفعول هر دو زن باشند و این عمل را نسبت به طرفین مساحقه می گویند.
اباحه : چیزی به معنی اجازه تملک یا ارتکاب فعل یا مصرف و اخذ چیزی است ( ماده 92 ق.م) در اصطلاحات زیر به کار رفته است : اباحه تملک یعنی
اجازه تملک ، اباحه منافع به عوض

معوض یا غیره معوض : نوعی عقد است که مالی از طرف ایجاب کننده داده می شود و غیر معوض عقدی است که در مقابل آن چیزی از طرف ایجاب کننده داده نمی شود.
مواقعه: وطی یا نزدیکی کردن جنس مذکر با جنس مونث.
فرزند خواندگی : یک عامل حقوقی است که موجب پیدایش رابطه فرزندی صوری بین دو شخص می شود یکی را فرزند خواه و دیگری را فرزند خوانده می نامند و رابطه مزبور را فرزند خواندگی
می گویند این عمل سلب حقوقی فرزند خوانده در خانواده واقعی خود دارد نمی کند عمل حقوقی مزبور نمونه یک عقد تشریفاتی است که باید به تصدیق دادگاه شهرستان برسد .
قانون فقط برای ایرانیان غیر شیعه فرض وجود فرزند خواندگی را کرده است در قانون اسلام فرزند خواندگی وجود ندارد. .
رضاع : ماهیت حقوقی رضاع از عناصری فراهم می آید که با اجتماع آن عناصر قرابت رضاعی هم حاصل می شود عنصر اصلی آن اثبات سهم و رشد عظم است و به جای این عنصر به تعداد دفعات شیر خوردن ( 15 بار شیر خوردن) و یا به زمان معین شیر خوردن ( یک شبانه روز) اکتفا کردند شرط اینکه سایر خصوصیات هم جمع شود.
هبه: تملیک عین بدون عوض و به طور منجز- م 795 ق.مدنی. هبه تملیک مال است بدون عوض ولو اینکه برای تشویق و جبران زحمت کسی باشد و یا به قصد قربت به عمل آمده باشد.
ظهار : فعل مردی که به زنش بگوید ( پشت تو مانند پشت مادر من است این زن به وی حرام
می شود.
ظهار عبارت است از اینکه شخص زنش را به یکی از محارم خود تشبیه کند تشبیه بالا در جاهلیت وسیله ای برای انشای طلاق بود که اسلام آن را بر انداخت و اولین دستور در این باب راجع به زنی بود به نام خوله دختر ثطبه زن اوس بن صامت که شوهر وی را به این ترتیب طلاق داد و بعد خواست رجوع کند زوجه، رجوع را صحیح ندانسته شکایت پیش پیغمبر برد که سوره مجادله در این مقام است.
مقاربت: در نکاح عبارت است از دخول مقدار حسنه از آلت تناسلی مرد در آلت تناسلی زن کمال مهر بر این امر مترتب است.
فراش : شرط صدق فراش وقوع عقد ازدواج و احتمال انزال است و علم به دخول لازم نیست حتی علم به عدم دخول هم مضر به صدق فراش نیست فراش در ماده 179 قانون جزا به معنی مصطلح نیست و معنی عامیانه آن مورد نظر است مدلول (قاعده الوالد الفراش و العاهد الحجز) یا مدلول ماده 1158- 1159 همان اماره فراش است.
گفتار اول : واژگان اصلی
بند اول : نسب و ماهیت آن

مطلب مشابه :  منابع تحقیق دربارهعلامه طباطبایی

نسب از نظر لغت مصدر به معنی قرابت، اصل، نژاد، خویشاوندی و علاقه و رابطه بین دو شی (انسان) معنا شده است .
نسب برادری، پیوند نسبی میان دو تن، اعم از زن و مرد ، که توسعاً به پیوند عمیق دینی و عاطفی نیز دلالت می‌کند.
با آنکه باب اول از کتاب هشتم قانون مدنی ایران به احکام مربوط به نسب اختصاص داده شده است ولی تعریف صریحی از ماهیت نسب در این قانون به چشم نمی خورد، از این رو حقوقدانان به منظور شناسایی ماهیت حقوقی نسب تعاریف مختلفی را ارائه داده اند.
به منظور دستیابی به تعریف جامعی از ماهیت حقوقی نسب، لازم است ابتداً تعاریفی را که در این زمینه از سوی فقها و حقوقدانان ارائه شده است را مورد بررسی قرار دهیم.
صاحب جواهر در تعریف نسب می نویسد:
«نسب عبارتست از منتهی شدن ولادت شخصی به دیگری مانند پدر و پسر یا انتهای ولادت دو شخص به ثالث، مانند دو برادر و پدر ».
ایرادی که در تعریف فوق به نظر می رسد این است که اتصال ولادت در حقیقت، منشأ اعتبار رابطه نسبی است ولی حقیقت نسب امری است که از اتصال ولادت انتزاع می شود لذا در این تعریف بین امر اعتباری و منشأ امر اعتباری خلط شده است.
«نسب مصدر است و به معنی قرابت و خویشاوندی می باشد» سپس اضافه می کند: «نسب امری است که به واسطه انعقاد نطفه از نزدیکی زن و مرد به وجود می آید از این امر، رابطه طبیعی خونی بین طفل و آن دو نفر که یکی پدر و دیگری مادر باشد موجود می گردد» .
«نسب علاقه ای است بین دو نفر که به سبب تولد یکی از آنها از دیگری یا تولدشان از شخص ثالث حادث می شود» .
ایرادی که در این تعاریف و دیگر تعاریف مربوط به نسب ملاحظه می شود این است که نسب را به امر حاصل از انعقاد نطفه زن و مرد و ارتباط تکوینی و واقعی تعریف نموده اند و چون در مقام تعریف باید از الفاظ مبهم پرهیز شود، از آن رو تعاریف فوق موجه به نظر نمی‌رسد.
به نظر می رسد، علت عدم انطباق مفهوم نسب در تعاریف گوناگون ناشی از نحوه تعریف آنهاست یعنی عده ای از حقوقدانان به جای تعریف نسب به تعریف قرابت نسبی که دامنه آن از نسب وسیع تر می باشد، پرداخته و از نسب تعریفی نکرده اند؛ به عبارت دیگر قرابت نسبی و نسب با هم فرق دارند. بنابراین برای روشن شدن بحث لازم است نسب خاص را از قرابت نسبی یا نسب عام تفکیک کرده و هر یک را جداگانه تعریف کنیم:
نسب عام: نسب عام یا قراب

Author: مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید