منبع مقاله با موضوع شورهای اسلامی

دانلود پایان نامه

گفتار سوم : حسبی بودن کار اهدای جنین 32
مبحث دوم : مفهوم شناسی نسب و ارث 36
گفتار اول : مفهوم نسب 36
1 – ماهیت نسب در حقوق ایران 37
2 – نسب نامشروع 38
3 – احکام فقهی و حقوقی، کودکان نامشروع. 39
گفتار دوم : مفهوم ارث 53
بند اول : ارث در ایران باستان 53
بند دوم : ارث در شریعت مسیح 55
بند سوم : دین زرتشت 56
بند چهارم : دین یهود 57
بند پنجم : ارث در دین اسلام 58

1 – ارث پسرخوانده‏ 58
2 – ارث هم پیمان‏ 58
3 – ارث مهاجرین (عقد اخوت ) 59
بند ششم : مقارنه ارث در اسلام و مسیحیت 60
بند هفتم : مقایسه ارث زن و مرد در تمدنهاى بزرگ جهان 60
1 – تمدن رم 60
2 – تمدن بابل 61
3 – تمدن ایران باستان 61
4 – تمدن چین و ژاپن 61
5 – تمدن هند 61
فصل دوم : واکاوی جایگاه نسب در اهدای جنین 62
مبحث اول : جایگاه نسب در اهدای جنین 63
گفتار اول : نسب در تلقیح با اسپرم شوهر 63
گفتار دوم : انتقال اسپرم از طریق متعارف 63
مبحث دوم : تبیین روش های جدید در درمان ناباروری زوجین 65
گفتار اول : علل ناباروری در مردان 65
گفتار دوم : علل ناباروری در زنان 65
گفتار سوم : IUI 66
گفتارچهارم : IVF 68
بند اول : مرحله تحریک تخمدانها 68
بند دوم : مرحله جمع آوری تخمک 69
بند سوم : مرحله جمع آوری اسپرم 69
بند چهارم : مرحله لقاح و کشت جنین 69
گفتار پنجم : اهدای تخمک 70
گفتار ششم : اجاره رحم 71
گفتار هفتم: ICSI 75
مبحث سوم : بیان نظرات مختلف در باروری های پزشکی 75
گفتار اول : جواز مطلق 75
گفتار دوم : ممنوعیت مطلق 75
گفتار سوم : جواز مطلق و مشروط 76
گفتار چهارم : جواز مطلق و منع مطلق 76
گفتار پنجم : حرمت مطلق 77
گفتار ششم : نظریه توقف در مسأله 77
مبحث چهارم : نظرات متفاوت در انتقال جنین 77
گفتار اول : نظر موافقان اهدای جنین 77
گفتار دوم: نظر مخالفان اهدای جنین 78
گفتار سوم : نظر حقوقدانان در باره اهدای جنین 82
گفتار چهارم : هویت جنین انتقالی 83
گفتار پنجم : نامعلوم بودن اهدا کنندگان گامت وتاثیر آن در وراثت 84
مبحث پنجم : دلایل قائلین به تحقق نسب میان اهداء کنندگان جنین و طفل متولد شده از اهدای جنین و نقد نظر آنها 86
گفتار اول : بررسی آیات 86
بند اول : نظریه مادر بودن صاحب تخمک 89
بند دوم : نقد نظریه نظریه مادر بودن صاحب تخمک 90
گفتار دوم : بررسی روایات 91
گفتار سوم : بررسی نظر فقها و حقوقدانان 93
بند اول : قائلین به جواز لقاح مصنوعی با اسپرم اجنبی 95
بند دوم : قائلین به حرمت لقاح مصنوعی با اسپرم اجنبی 95
گفتار چهارم : بررسی سایر ادله 96
بند اول : بررسی آیات 96
بند دوم : بررسی نظریه حقوقدانان 99
مبحث ششم : امارات اثبات نسب مشروع در فقه و حقوق تطبیقی 100
گفتار اول : اماره فراش 111
گفتار دوم : نظریه اعراض 112
فصل سوم : واکاوی نظرات مختلف در باب نسب ناشی از اهدای جنین 116
مبحث اول : منشأ انتساب فرزند به پدر 117
گفتار اول : دیدگاه قرآن 117
گفتار دوم : در روایات 118
مبحث دوم : منشأ انتساب فرزند به مادر و بیان نظرات 119
گفتار اول : کتاب 121
گفتار دوم : سنت 122
گفتار سوم : نظر علم پزشکی 123
گفتار چهارم : بیان نظریه ها 124
بند اول : بی مادری 126
بند دوم : دو مادری 126
بند سوم : انتساب به صاحب تخمک 131
بند چهارم : بی پدری 132
بند پنجم : نظر برگزیده 137
فصل چهارم : بررسی مسائل مستحدثه در اهدای جنین 139
مبحث اول : میراث جنین ناشی از اهدای جنین 140
مبحث دوم : وضعیت ارث جنین لقاح یافته بعد از وفات صاحب اسپرم 140
مبحث سوم : وضعیت ارث جنین منجمد شده 145
مبحث چهارم : تلقیح مصنوعی مشمول عنوان اعمال منافی عفت 149
مبحث پنجم : بررسی قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور 150
نتیجه گیری و پیشنهادها 152
نتیجه گیری 152
پیشنهادها 156
ضمائم 158
قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور 158
تصویب نامه هیئت وزیران 159


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

آئین نامه اجرایی قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نابارور 159
پاسخ استفتائیه از علماء 161
پاسخ حضرت آیت الله علوی گرگانی 161
پاسخ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی 162
پاسخ حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی 164
پاسخ حضرت آیت الله یوسف صانعی 165
فهرست منابع 168
قوانین 172
پایان نامه ها 173
منابع نرم افزاری 173
منابع اینترنتی 173
Abstract 174
چکیده
نسب یکی از موجبات ارث شناخته شده است. مسأله ی ارث کودکانی که از طریق تلقیح مصنوعی متولد می شوند. تابع ثبوت یا عدم ثبوت نسب میان طفل و صاحبان اسپرم یا تخمک و یا رحم است. چنانچه رابطه ی نسبی میان طفل و صاحب اسپرم از یک سو، و صاحب تخمک یا رحم یا هر دو(بنا بر اختلاف میانی در مسأله ی نسب مادری) از سوی دیگر، به رسمیت شناخته شود، توراث میان آن ها نیز برقرار گردید. و بر عکس هر گاه رابطه نسبی میان کودک و والدین ژنتیکی او برقرار نشود، مسأله ی توارث میان آن ها نیز سالبه به انتفای موضوع خواهد بود .
در این پایان نامه درخصوص تعیین هویت و نسب طفل حاصل از جنین اهدایی سه نظریه معارض از جانب فقها و حقوقدانان مطرح شده است. حقیقت آن است که هر کدام از این نظریات، جنبه‌هایی از حقیقت را در بر داشته و دارای مبانی حقوقی معقولی بوده که به راحتی قابل رد نیستند.
بنابراین به نظر می‌رسد که آنچه مثبت رابطه‌ی حقوقی بین صاحب نطفه با جنین و طفل حاصل از آن خواهد شد، عبارت از دو امر قانون و اراده می‌باشد. و از آنجایی که اراده ی اهداء کنندگان بر این بوده که جنین را اهداء کنند لذا از آن اعراض نموده و تحت عنوان اهداء، به گیرندگان بخشیدند؛ و از طرفی گیرندگان به درخواست خود و بدون هیچ اجباری متقبل نگهداری از آن جنین در رحم و خارج از رحم (بعد از تولد) شده اند؛ لذا می توان بخاطر مصلحت گیرندگان و طفل ، با توجه سکوت قانون اهدای جنین پیرامون مساله ی نسب و ارث و نیز واکاوی فقه پویای امامیه و رویات وارده ، قانونی را به تصویب رساند که بوسیله آن بتوان علاوه بر تعیین نسب ، سهم الارثی را برای اطفال متولد از اهدای جنین محقق کرد.

مطلب مشابه :  منابع تحقیق دربارهاقتصاد خانواده

کلمات کلیدی :اهدای جنین ،نسب ، ارث، ناباروری، اهداء کنندگان ، اهداء گیرندگان

مقدمه
همگام با گسترش حوزه دانش بشری و ظهور دستاوردهای نو در قلمرو علوم تجربی، مسائل و موضوعات پیچیده ی فقهی و حقوقی نیز پدیدار آمده، راه حل های مناسب خویش را می طلبند. فقه امامیه با برخورداری از اصل «اجتهاد» توانایی رویارویی با مسائل نوپیدا و ارایه بهترین راه حل ها را داراست. «تلقیح مصنوعی» نیز یکی از مسائل نوپیداست که پیشرفت دانش پزشکی آن را به عرصه فقه و حقوق کشانده و از آنجا که قوانین و مقرّرات حقوقی ما ریشه در احکام مذهبی دارد، هیچ حقوقدان و اندیشمندی در دانش حقوق، نمی تواند بدون بهره مندی از این منبع عظیم، در جهت قانونی کردن چنین مسائل جدیدی گام بردارد، بلکه نخست باید فقیهان جواز شرعی آن را تایید و حکم وضعی آن را روشن کنند، سپس به صورت ماده یا مواد قانونی درآید.
ما در این پایان نامه ابتدا به موضوع نسب پرداخته و سپس ارث بری در اهدای جنین را مورد بحث قرار دادیم ، از آنجایی که موضوع نسب و ارث لازم و ملزوم یکدیگر می باشند (تا نسب ثابت نشود ارث بری مشخص نمی شود) لذا در بعضی از موارد در این پایان نامه تفکیک مساله امکان پذیر نبوده و این دو بحث در کنار یکدیگر قرار گرفته اند .

بیان مساله
نیاز به تولد ، تناسل و ادامه حیات و بطور کلی حس جاودانگی ،‌موضوعی است که از گذشته تا کنون با انسان بوده تا بدانجا که انگیزه ذوالقرنین (کوروش کبیر یا اسکندرمقدونی)، برای کشورگشایی، دست یافتن به اکسیر حیات و مایع جاودانگی، عنوان شده است…. اگر چه امروزه آب حیات و اکسیر جاودانگی افسانه ای بیش نمی نماید ولی کماکان حس تنازع بقا با بشر بوده و این مساله در تولید مثل و داشتن فرزند تجلی یافته است. موهبتی الهی که به یمن پیشرفتهای علمی و پزشکی، امکان آن برای افراد بیشتری فراهم گردیده است. روشهایی از قبیل اهداء اسپرم ، تخمک ، جنین ،‌اجاره رحم و بطور کلی تلقیح مصنوعی که اگر چه به علت برآوردن آرزوی داشتن فرزند برای تعداد زیادی از افراد و جلوگیری از پاشیده شدن بسیاری خانواده ها، درخور ستایش و تحسین است. بر همین اساس، جوامع مختلف ، بسته به میزان نفوذ مذهب و اخلاق یا مسائل اجتماعی و فرهنگی رویکردهای گوناگونی را نسبت به این پدیده ، از خود نشان داده و می دهند. در کشور ما با تصویب قانون نحوه اهداء جنین به زوجین نا بارور مصوب 29/4/82 و آیین نامه اجرائی آن مصوب 9/12/83 ، یکی از روشهای یاد شده با شرایطی خاص رسمیت یافت. مقرراتی که به لحاظ جامع نبودن آن ، فقط برخی سوالات و ابهامات مطرح در این حوزه را پاسخ داده و کماکان راجع به حقوق متولدین ناشی از اهداء جنین وتکالیف صاحبان گامت (اسپرم و تخمک) و اهداء گیرندگان گامت نسبت به این کودکان و همچنین مشروعیت سایر طرق تلقیح مصنوعی و اجاره رحم ، بحثها و مناقشات بسیاری وجود دارد که با توجه به نوظهور بودن آن، رویه قضائی نیز مجال پرداختن به آنرا نیافته است. این نوشتار تنها در مقام بررسی اهداء جنین و حقوق متولدین ناشی از آن از منظر قانون و آیین نامه مصوب و طرح برخی دیدگاه ها و ایده های فقهی و حقوقی نسبت به آن می باشد.
در این پایان نامه ما به دنبال بیان مباحث کلی در مورد ارث و نسب جنین اهدایی و اهداء جنین و روش
های انجام این کار هستیم تا به سوالات متنوعی که در این مورد حادث می گردد پاسخ دهیم.
سوالات تحقیق
1 – آیا وارد کردن نطفه مرد و پرورش نطفه بارور شده دو همسر خارج از رحم جایز است ؟
2- نسب طفل ناشی از تلقیح مصنوعی به چه کسی می رسد ؟
3- آیا طفل ناشی از تلقیح مصنوعی در انواع گوناگون آن ارث می برد یا خیر؟
فرضیه های تحقیق
1 – با تصویب قانون نحوه اهدای جنین ،شکی نیست که اهدای جنین شرعی و قانونی می باشد .
2 – در فرض اهدای جنین ، بین اهداء گیرندگان و جنین نسب شرعی و قانونی برقرار می شود.
3 – توارث میان اهداء گیرندگان و فرزند حاصل از اهدای جنین برقرار می گردد.
اهداف تحقیق (ضرورت انجام تحقیق)
1- تبیین و روشن ساختن نسب و ارثِ طفلِ ناشی از تلقیح مصنوعی.
2- بررسی موانع و مشکلات تلقیح مصنوعی از جمله در مورد نسب وارث کودک ناشی از آن.
3- بررسی وضعیت طفل در شرع و قانون.
با توجه به اینکه قانون نحوه ی اهدای جنین جدید التصویب می باشد و موارد مسکوت و ابهامات زیادی را به همراه خود به ارمغان آورده است لذا انجام تحقیق فقهی و حقوقی پیرامون مساله نسب و ارث در این راستا ضروری می باشد .
روش تحقیق :
این پایان نامه از نوع پژوهش توصیفی می باشد و روش گرد آوری آن کتابخانه ای است، با استفاده از کتب معتبر ، مقالات و پایان نامه ها تدوین شده است و با استفاده از نظرات اساتید محترم چینش و گردآوری شده است .
پیشینه تحقیق
تلقیح مصنوعی برای نخستین بار در سال 1765 به منظور اصلاح نژاد و تکثیر نسل حیوانات، توسط یک دانشمند آلمانی به نام لدویگ جاکوبی بر روی ماهی ها انجام شد، متعاقب آن برای تولید مثل انسان نیز مورد آزمایش قرار گرفت و در برخی کشورها مانند آمریکا معمول گردید.
با پیشرفت علم و استفاده از تکنیک های برتر، نخستین نوزاد آزمایشگاهی به نام«لوئیز براون» در 1987 در لندن با تلاش دکتر استپتو و همکارانش به دنیا آمد.
پس از آن در سال 1988 یعنی یک سال پس از این موفقیت در کشور انگلستان 956 کودک از طریق باروری خارج از رحم(I.V.F)متولد شدند در ایالت متحده آمریکا بیش از 40000 سیکل ART انجام گرفت که منجر به 8741 وضع حمل شد ، 5103 مورد آنها از طریق I.V.F بود .

تلقیح مصنوعی به شکل علمی پدیده‌ای نسبتاً جدید و زاییده دانش امروزی بشر است. این پدیده موانع بارداری را مرتفع کرده، در تولید نسل کمک شایسته‌ای به انسان عرضه می‌دارد. دانش پزشکی از مدتی قبل این توان را پیدا کرد که به‌ وسیله تلقیح مصنوعی بسیاری از نواقص و عیوب زن و مرد را در تولید نسل جبران کند. این عمل (تلقیح مصنوعی) بدواً به منظور اصلاح نژاد و تکثیر نسل حیوانات اهلی به کار گرفته شده بود. اولین آزمایش را یکی از دانشمندان آلمانی به نام «لدویگ جاکوبی» در سال 1765 میلادی روی ماهی‌ها و کمی بعد در حیوانات توسط اپالانزانی در سال 1785 میلادی این کار انجام شد اپالانزانی موفق به ایجاد حاملگی در سگهای پشمالو با تلقیح اسپرم در آن ها شد و سپس در ایتالیا و بعداً در روسیه تلقیح مصنوعی روی حیوانات انجام گرفت و کم‌کم به انسان نیز تعمیم یافت. دانشمندان در سال 1799 در انگلستان، در سال 1866 میلادی در ایالات متحده آمریکا در سال 1868 در فرانسه و در بیمارستان زنان «نیویورک سیتی» آزمایش‌های خود را انجام دادند. ده سال بعد یکی از دانشمندان فرانسوی گزارش داد از بین 72 زنی که تلقیح مصنوعی روی آنها انجام گرفته، 41 مورد پاسخ مثبت یافته و بارور گردیده‌اند. از آن سالها به بعد این موضوع توجه علما و دانشمندان را به خود جلب کرد.
ازسال 1914 به بعد تقریباً موضوع تلقیح مصنوعی کاملاً توجه علماء و پزشکان را به خود جلب کرد. در سال 1914 میلادی یکی از اطبای انگلیسی مقیم مصر موسوم به دکتر جامسیون شنیده بود که در میان بدویان طریقه ای برای معالجه زنان عقیم وجود دارد که گاه منجر به آبستن شدن زنها می شود و گاهی این گونه زنان می میرند. این اتفاق نظر پزشک انگلیسی را به خود جلب کرد و در اثر بررسیهای فراوان، دریافت که زنان بدوی به قطعه ای از پشم حیوانات افسون می خوانند و آن را به زن نازا می دهند تا به رحم خود بمالد و معتقد بودند که زن با این روش حامله خواهد شد یا خواهد مرد.
این مطلب باعث شد که پزشک انگلیسی تحقیقات دقیق تری انجام دهد و سرانجام دریافت که زنان بدوی پشم را به نطفه مردان آغشته کرده و سپس آن را به زن عقیم می‌دهند تا آن را استعمال نماید که علاوه بر نطفه مقدار زیادی از میکروب‌های مضر موجود در پشـم وارد رحم زن می‌گردیـد، اگـر آن زن دارای بنیـه قـوی بـود در مقابـل میکروبها مقاومت می‌کرد و الا از پا در می‌آمد و می‌مرد. .
این موضوع دکترجامیسون را به فکر انداخت که به‌ وسیله تلقیح مصنوعی و از راه صحیح علمی کار صحرانشینان و جادوگران را به نتیجه برساند و با تکنیک موجود تلقیح مصنوعی زنان را انجام دهد و به‌ وسیله آلات مصنوعی و لوله آزمایش، نطفه مرد را به رحم زن منتقل نماید تا به این وسیله خانواده‌های فراوانی را که در اثر نداشتن فرزند، به متلاشی شدن تهدید می‌گردیدند نجات دهد. او در این مراحل گاهی به علت بی‌ثمر بودن اسپرم شوهر از نطفه مرد بیگانه استفاده می‌کرد.
در ایران اولین مرکز درمان ناباروری در شهرستان یزد تاسیس شد که خدمات بالینی و تحقیقاتی پزشکی زیادی ارائه داده است . دومین مرکز باروری و ناباروری از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، موسسه رویان در سال 1368 افتتاح شد. سومین مرکز باروری و ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی تهران ، در بیمارستان هایی ، مانند بیمارستان دکتر شریعتی شروع به کار کرد.
تاریخچه قانون گذاری
در کشورهای جهان سوم که اغلب کشورهای اسلامی نیز در این زمره قرار دارند قانون و مقررات خاصی تدوین نشده است.
جمهوری اسلامی ایران با تدوین قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور(مصوب 29/4/1382) قانونی را در پنج ماده به تصویب رسانیده که تنها یک روش از روش

Author: مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید