مقالات و پایان نامه های سری سیزدهم

بنچ مارکینگ فرایند کلیدی شرکتهای داروسازی- قسمت ۸

در خصوص تیم بنچ مارکینگ در این شرکت شامل رئیس و شش مدیر داخلی از شرکت دارو سازی اسوه می باشد. در بخش درک و مستندسازی فرآیند، تیم وظیفه تهیه و تدوین فرآیند جاری را به عهده گرفت و سندی تهیه شد که کل فرآیند هایی که شرکت برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار داده های مورد استفاده قرار می داد را طرح کرده بود.این امر به طور ملموس تیم بنچ مارکینگ را قادر به دستیابی و از توافق بر سر یک تفاهم مشترک از فرآیند موجود ساخته بود.در نتیجه، درک بالایی از فرآیند اندازه گیری و کاربرد آن فرآیند در شرکت و در تجارت به طور کلی ایجاد شد و در نهایت تیم بنچ مارکینگ باید در خصوص معیارهای اندازه‏گیری عملکرد فرآیند از مواردی مانند:گروه برای این وظیفه و مسئولیت به اندازه کافی انگیزه پیدا کرده باشد، کسانی که بهترین دانش را در مورد فرآیند دارند در توصیف آن و تکمیل معیارهای اندازه گیری که به درستی برازندگی فرآیند را نشان می دهند، شرکت نمایند و همچنین نتایج حاصل از آن بوسیله کسانی که بعدا موظف به اجرا و انجام تغییرات خواهند بود، حمایت می شوند.
۲-۱۸-۱ جستجو[۷۱]
شناسایی شرکتها و سازمان های پیشرو، جستجو برای بهترین فرآیند وجستجو برای پیداکردن سازمانهایی که عملکرد بهتری دارند در این مرحله صورت می‌پذیرد. پس از پیدا کردن سازمانهای موردنظر، از بین آنها بهترین انتخاب شده و برقرارکردن ارتباطات اولیه با آن سازمان آغاز می‌شود. اقدامات لازم در این مرحله نیز به این صورت خلاصه می‌شود :
طراحی فهرستی از معیارهایی که یک شرکت بنچ مارک مطلوب باید داشته باشد .
جستجوی شرکای بنچ مارک مستعد و بالقوه .
انتخاب بهترین شریک مناسب برای الگوگیری از آن .
برقراری تماس با شریک انتخابی و بدست آوردن پذیرش برای شریک شدن در بررسی .
فهرست معیارها باید مقتضیاتی را که یک شریک بنچ مارکینگ مطلوب باید آنها را داشته باشد بیان کند تا بتوان بهترین شرکا را با توجه به فرایند کلیدی مورد نظر انتخاب نمود که در شرکت داروسازی اسوه پس از تعیین فرآیند بازاریابی معیارهایی که باید در این خصوص بررسی شوند شامل موارد زیر میباشد:
اصل کیفیت باید در نظر گرفته شود تا سلامت بیماران تامین ونیز موجب رضایت مشتریان شود.
توسعه و تولید گروه های دارویی نوآورانه
زنجیره تأمین گسترده ای ایجاد شود به گونه ای که به تمامی تعهدات تا پایان مهلت تعیین شده عمل نمایند و کالا را به شیوه های گوناگون زمینی، هوایی و دریایی به مشتریان خود برسانند.
واحد تحقیقات بازاریابی فعالانه عمل کرده و تمام تمرکز خود را بر تولید داروهای جدید و سیستم های دارورسانی نوین در چندین شاخه درمانی قرار دهد.
در خصوص تعیین شرکای بنچ مارکینگ، منابع اطلاعاتی که میتوانند ما را به شرکتهای با عملکرد بالا رهنمون کنند عبارتند از:
شبکه شرکت که شامل توزیع کنندگان، رقبا، مشتریان، شرکای استراتژیک و…
اشخاص یا مراکز با تجربه در این زمینه که شامل مراکز تحقیقاتی، مشاورین و …
سازمان های تجاری و صنعتی که شامل آمارها و گزارش ها، کنفرانس ها و سمینارها، نمایشگاها
انتشارات که شامل مجلات، کتاب ها، بانک های اطلاعاتی، بروشورهای‌تولید،گزارش‌های سالیانه
توجهات خاص که شامل پوشش رسانه های گروهی،ارائه بیاناتی که شرکت ها را در زمینه های بخصوصی خوب توصیف میکنند.
اطلاعات عمومی که شامل سرویس آماری ملی، بخش های تجاری، سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه
که با استفاده از منابع اطلاعاتی مذکور در شرکت های داروسازی و بررسی آنان در بین ۱۵ تا ۲۰ شرکت با توجه به فهرست معیارها، شرکت های زیر به عنوان شرکای مناسب برای بنچ مارکینگ انتخاب شدند که عبارتند از:
فایزر[۷۲]، جانسون و جانسون[۷۳]، گیلاد[۷۴]، سیپلا[۷۵]، توا[۷۶]، آپوتکس[۷۷]، بایر[۷۸]
دلایل انتخاب این شرکت ها شامل این است که :
شرکت فایزر بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان دائما درآمد‌هایش را از طریق افزایش تولید داروهای پرفروش(با محبوبیت جهانی) و داروهای تقویتی، توسعه می‌دهد.این شرکت تصمیم گرفت کم کم تولید پنی سیلین را کاهش دهد و تحقیقات بازاریابی خود را متوجه تولید سایر آنتی بیوتیک ‌ها و اقلام دارویی کرد. به این ترتیب توانستند یک سال بعد ترامایسین را کشف کنند و به بازار ارائه دهند و از آن پس توسعه‌ای موفق برای تبدیل شدن به یک شرکت داروسازی پژوهش- محور(مبتنی بر پژوهش) در پیش گرفت. این شرکت در تولید داروهای جدید و نوآورانه، همچنان پیشتاز بازار است. اخیرا، سازمان غذا و داروی ایالات متحده، یکی از داروهای تولیدی شرکت فایزر را که در درمان نوع نادری از سرطان خون موثر است، تأیید کرد. در اواسط قرن بیستم شرکت فایزر روش‌های «دستکاری مولکولی» را به کار گرفت که طی آن داروهای پرفروش سایر شرکت‌ها را مبنای مطالعات خود قرار داده و با تهیه مشتقات جدیدی که موثرتر و کم‌عارضه‌تر بودند، توانست داروهای پرفروش زیادی و البته با کیفیت به بازار عرضه کند. نکته جالبی این است که برای ۱۲۵ محصولی که در امریکا توزیع میشود با ۹ کمپانی در امریکا قراردادهای مختلف همکاری بسته شده است واین به خوبی نشانگر تمایل برای گسترش همکاری با کمپانیهای دیگر کشورهاست وگرنه همکاری با ۹ شرکت برای ۱۲۵ محصول به نظر زیاد تر از حد طبیعی میرسد و از این طریق نحوه توزیع را ارتقا می بخشد. فایزر(۱۸۴۰)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
شرکت جانسون & جانسون: آوازه جانسون‌اند جانسون به دلیل ایجاد امکان استقلال داخلی قابل توجه برای بیش از ۲۵۰ شرکت فعال از بین دارایی‌هایش است. این امر امکان بروز خلاقیت و نوآوری را در بین واحد‌های مختلف فراهم کرده است. خط‌ مشی شرکت در وهله اول به مشتریان و جلب رضایت آنان، سپس به کارمندان، در مرحله سوم به جامعه، پس از آن به حفظ محیط زیست و نهایتا به سهامداران خود متعهد است و اولویت فعالیت‌های خود را با این‌ترتیب رده‌بندی میکند. تحقیقات بر روی مولکولهای جدید توسط یکی از زیر مجموعه های جانسون & جانسون[۷۹] به نام آپوفارما[۸۰] در حال اجراست که آپوفارما[۸۱] در زمینه های هماتولوژی، بیماری های تحلیل برنده اعصاب . پسوریازیس تمرکز دارد. اولین داروی نوآورانه این شرکت فریپوکس[۸۲] در ۵۰ کشور برای مصرف تایید شده است و دارویی است که برای درمان تجمع آهن در بیماران تالاسمی تجویز می گردد. در حال حاضر تحقیقات بیشتری بر روی کشف دارویی که بتواند به صورت نفوذی آهن را شلات کند و از بیمار یهای تحلیل برنده اعصاب موثر باشد، در شرف انجام است. تازه ترین فعالیت تحقیقاتی این شرکت که بر روی بیماریهای پسوریازیس می باشد، در حال مطالعه بالینی دارد می باشد. جی اند جی (۱۸۸۶)، این سایت رسمی شرکت جانسون اند جانسون میباشد که کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
شرکت گیلاد[۸۳]: اکتشاف، تولید و تجاری سازی داروها در مواردی که هنوز نیاز آنها مرتفع نشده است، سه کارکرد اصلی این شرکت میباشد که منجر به نوآوری در محصولات میگردد. همچنین شرکت گیلاد در همپیمانی با شرکتهای ژنریک ساز پیشرو میباشد بطوریکه این شرکت با ژنریک سازهای هندی و افریقای جنوبی بیشترین قراردادهای همکاری را در جهت تولید ارزان قیمت و با کیفیت داروها دارد. در تشریح سیاستهای تحقیقاتی و تولیدی این شرکت، یک مورد بسیار جالب وجود دارد و آن داروی کواد[۸۴] میباشد که در فاز ۳ تحقیقات میباشد. داروی کواد ترکیبی از داروی قبلی تولیدی همین شرکت به نام تروواد[۸۵] با داروی الویتگراویر[۸۶] و داروی کوبیستات[۸۷] می‌باشد. گفتنی است خود تروواد یک داروی ترکیبی است و همچنان تولید میشود، ولی از آنجا که آمارها حاکی از مصرف گسترده  تروواد همراه با دو داروی فوق بوده است این داروی ترکیبی جدید در دست تولید قرار گرفته است. گیلاد (۱۹۸۷)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
شرکت سیپلا[۸۸] در طی سالهای اخیر علی رغم تحقیقات بازار که توسط شرکت سیپلا انجام شده نشان از نگرش منفی مصرف کنندگان نسبت به داروهای ژنریک داشته است، این شرکت به عوض آنکه مانند دیگر ژنریک سازان سعی در تغییر این دیدگاه داشته باشد، سعی کرده است با قیمت پایین و کیفیت خوب این آگاهی را در مردم پدید آورد که بخش اعظم قیمت داروهای برند بی پایه است و نشانگر کیفیت برتر نمیباشد. در این راستا شرکت سیپلا یک شعار غیر مستقیم را سر لوحه کار خود قرار داده است: “سلامتی حق شماست نه یک کالای لوکس”.از سال ۲۰۰۶ تفاوت فاحشی میان cipla با سایر ژنریک سازها مشاهده شد این شرکت بر خلاف سایر ژنریک سازها که درگیری های مداوم بر سر چند دارو با برندسازها دارند، با تحقیقات گسترده و فعال بازاریابی و حضور در بروزترین بازارهای دارویی و تلاش برای تولید جدیدترین داروها، از وضعیت پایداری برخوردار شده است. این پایداری موجب اعتماد بیشتر سرمایه گذاران و تامین رضایت بیماران نیز شده است. همچنین بخشی از تلاشهای تحقیقات بازاریابی بطور اختصاصی در گسترش و طراحی شیوه های نوین دارورسانی برای داروهای موجود در سیپلا و یا داروهای جدید میباشد و از پچهای پوستی تا ادوات تنفسی را شامل میشود. ۴% از کل گردش مالی سیپلا در تحقیقات بازاریابی استفاده میشود که پیش بینی میشود در سالهای آتی به ۵% برسد. سیپلا (۱۹۵۳)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
شرکت توا[۸۹] در تعهداتش مهمترین مطلبی که بیان گردیده، اولویت بخشیدن به کیفیت، ایمنی داروها و همچنین تضمین ادامه آن می باشد. به همین خاطر اعلام می دارد که برای نیل به این هدف سیاست ها و فرایندهای سختگیرانه ای اتخاذ نموده است. این شرکت در دو گروه داروهای نوآورانه برند[۹۰] و ژنریک فعالیت می کند. علت های موفقیت محصولات ژنریک توا:
– پیشرو در ارائه محصول جدید
– ارائه دارو در شکل های دارویی پیشرفته
– بالاترین استاندارهای کیفیت
– حفظ و گسترش جایگاه رهبری در بازارهای پر اهمیت ژنریک دنیا
– توسعه و تنوع بخشیدن به تجارت داروهای نوآورانه و برند
– ایجاد دسترسی بالا به داروهای تولیدی و توزیع مناسب. توا (۱۹۰۱)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
شرکت آپوتکس[۹۱] حضور خود را از طریق شرکت های تابعه ، همکاری و تولید تحت لیسانس در کشورهای استرالیا، بلژیک، جمهوری چک، ایتالیا، مکزیک، هلند، نیوزلند، لهستان، ترکیه و بریتانیا پایه گذاری نموده است. متخصصین سلامت در تمام دنیا به کیفیت و ارزش محصولات آپوتکس اعتماد دارند. آپوتکس ۴۶ سال سابقه تجارت دارو دارد و با تکیه بر مهارت و تجربه در زمینه های فروش، بازاریابی ، توسعه محصول و امور حقوقی و قوانین، موفقیت خود را تضمین نموده است.اگرچه کسب و کار اصلی شرکت توسعه و تولید محصولات ژنریک می باشد ولی موفقیت آن به خاطر تولید محصولات متنوع و با کیفیت در حوزه سلامت می باشد. گروه داروسازی آپوتکس همچنین در زمینه تحقیق، تولید، توسعه، توزیع مواد شیمیایی، داروهای بدون نسخه و با لیبل اختصاصی و پلاستیک های یک بار مصرف برای مصارف پزشکی فعالیت دارد. این شرکت در وب سایتش قسمتی تحت عنوان بشر دوستی[۹۲] دارد که اعلام می دارد، هدف شرکت آپوتکس تعهد به تبدیل شدن یکی از بزرگترین تهیه کنندگان داروی با کیفیت بالا و قابل خرید در جهان است، که در کانادا تحقیق، توسعه و تولید یابد. شرکت آپوتکس می‌داند برای موفقیت باید فعالیت هایش را در راستای خواسته های متنوع مشتریان و جلب رضایت آنان، کارمندان و متخصصین سلامت، متعادل و هدایت نماید. مطالعات در آپوتکس در هر دو حوزه داروهای ژنریک و نوآورانه انجام می پذیرد. محصولات جدید ژنریک مهمترین علت رشد این شرکت شده است و همچنین باعث توسعه بنیادی در توسعه فرمولاسیون و مواد شیمیایی سنتیک و آنالیز شده است. آپوتکس(۱۹۷۴)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
شرکت بایر[۹۳] به دنبال اینست که اولین شرکت در تولید محصول ژنریک جدید با بالاترین شاخص های کیفیت باشد. به همین روی قبل از تولید محصول رایزنی و ارزیابی هایی در حوزه های تحقیقات بازاریابی، توانایی های تولید، قوانین و مقررات، محدودهای مالکیت معنوی و پارامترهای تجاری انجام می شود.در بخش تحقیقات بازاریابی بزرگترین تیم تحقیقات بازاریابی را در میان دیگر ژنریک سازها دارد و از شیوه یکپارچه عمودی[۹۴] برای رسیدن به ای پی آی[۹۵] استفاده میکند، همچنین تسلط به فناوری تولید طیف وسیعی از شکل های دارویی (جامدات، تزریقی، محلول های چشمی و بینی، قطره های گوشی، کرم ها و پمادها) و دسته های درمانی را و توسعه و تولید گروه های خاص و نوآورانه دارویی همچون: هورمون ها، نارکوتیک ها، داروهای با قدرت اثر بالا و داروهای سایتوتوکسیک را نیز دارد و تولید داروها تحت استاندارهای جی ام پی[۹۶] انجام می پذیرد تا بالاترین کیفیت تضمین گردد. بایر(۱۸۹۷)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
که تمامی این دلایل ذکر شده در هفت شرکت مذکور منجر به انتخاب این هفت شرکت به عنوان شرکای بنچ مارکینگ شد.

حتما بخوانید :   پژوهش - بررسی رابطه بین بازار‌گرائی و عملکرد تجاری در بانک‌ شهر- قسمت ۳

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

You may also like...