این مواد غذایی را وارد لیست تابستانی خود کنید! | تغذیه سالم

 

مواد غذایی هم درست مثل ما هویت دارن. مثلا کافیه کمی قهوه بخورین تا انرژی پیدا کنین. از طرف دیگه، آب بدن شما رو با آرامش می پوشونه!تابستون امسال باید یاد بگیرین که تعدادی از مواد غذایی رو در بالای لیست خود قرار داده و تعدادی رو هم از این لیست خارج کنین.

 

میوه تازه، سبزی تازه، سالاد: گرمای تابستون به کم آبی و از دست دادن الکترولیتا منجر می شه. و همین امر در شما احساس بیحالی، حالت تهوع و خستگی شده و حتی در موارد شدید به اسهال و یبوست منجر می شه. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه رو زیاد کنین، می تونین با روشای خلاقانه این مواد غذایی رو خوشمزه تر از همیشه کنین.

نوشیدنی و دسرای پر میوه: عصاره نارگیل، میوه های آبکی و دسرهای میوه ای بخورین. این مواد غذایی واسه متعادل نگه داشتن الکترولیتا مناسب بوده و باعث جذب مواد مغذی به بدن می شن.

تزریق آب: جدای از مصرف آب به مقدار 10 تا 12 لیوان در روز، باید مراقب از دست دادن آب بدن و مواد مغذی باشین، و میوه های تازه مثل کیوی، توت فرنگی و یا حتی ریحان استفاده کنین.

سبزی سرخ کرده: با سرخ کردن سبزیجات در روشای جور واجور اونا رو اشتهاآور و جذاب کرده و از هدیه اونا (کاهش کلسترول، مقابله با سرطان، خواص ضدپیری، ویتامین و انرژی) بهره مند شید.

سوپای سرد: در طول تابستون می تونین سوپ سرد بخورین، مثل سوپ خیار، سوپ خوش طعم گوجه فرنگی و …

 

این مواد غذایی رو از لیست خط بزنین

پروتئین اضافی: پروتئین دیرتر از بقیه مواد غذایی هضم می شه، و کلا در گرما و کم آبی این زمان دو برابر شده و در شما احساس ناراحتی و حالت تهوع بوجود میاره. پیشنهاد روزانه مصرف پروتئین یه گرم به ازای هرکیلو وزن بدنه. مثل اگه وزن بدن شما 57 کیلوه، باید 57 گرم پروتئین استفاده کنین.

الکل: این ماده باعث گرمای بیشتر می شه. الکل عروق رو گشاد کرده و خون بیشتری در بدن روان کرده و در شما احساس گرما و عرق بیشتری بوجود میاره. این ماده هم اینکه باعث بی آب شدن بدن هم می شه.

غذاهای روغنی و چرب: وقتی بدن دچار کم آبی شه، نمی تونه مواد سنگین و روغنی رو از راه کلیه دفع کنه، و همین امر دلیل ادرار تکراری در زمان کم آبی بدن شماس. مواد غذایی چرب به پوست که دومین بخش دفعی بدن شماس می رسن، که همین امر باعث عرق بیشتر و از دست دادن آب بیشتر می شه. یادتون باشه که این بدن شما، سلامتی شما و زندگی شماس ، پس مواد غذایی رو با دقت بیشتری انتخاب کنین.

 

این مطلب به وسیله تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام ترجمه شده و به کار گیری اون فقط با ذکر منبع (hiDoctor.ir) مجازه

منبع : hidoctor.ir