این مواد غذایی را حتماخام بخورید | بیماری

: پربیننده ترین هـا

کدوم سبزیجات باید خام مصرف شن؟

تعدادی از شکلای جور واجور غذایی، مواد مغذی خود رو بین روند طبخ و گرما از دست میدن و به خاطر همین بهتره خام مصرف شن. فرقی هم نمی کنه روش طبخ کباب کردن باشه یا آب پز کردن یا بخارپز کردن و چیزای دیگه ای به جز اینا. اینجا ۸ ماده غذایی رو که به صورت خام شامل ویتامین و مواد مغذی بیشتری هستن، معرفی می کنیم.

چغندر

دلایل بسیاری واسه مصرف چغندر هست. این گیاه پر از فیبر، ویتامین ث، پتاسیم، منگنز، فولات و ویتامین ب است و نشون داده شده مصرف منظم اون واسه تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از التهاب و کاهش فشار خون موثره. باید این نکته رو بدونین که طبخ چغندر باعث می شه یه چهارم فولات خود که واسه تقویت سیستم ایمنی و رشد جنین موثره رو از دست بده. به خاطر همین باید چغندر رو به صورت خام به وعده های غذایی خود اضافه کنین.

کلم بروکلی

پر از ویتامین ث، کلسیم، پتاسیم و حتی پروتئینه. تحقیقات زیادی تاکید کردن که کلم بروکلی بهتره خام مصرف شه چون این روش خوردن اون، ماده موجود در کلم بروکلی به نام سولفورافان رو که یه ترکیب واسه کاهش فشار خون و کاهش خطر دچار شدن به بعضی سرطانا هستش رو بیشتر جذب می کنه.

پیاز

شامل ماده مغذی گیاهی به نام آلیسینه که می تونه منتهی به کم شدن اندازه گرسنگی شه، از سرطان جلوگیری کنه، بهبود سلامت قلب رو زیاد کنه و حتی از فشار خون بالا جلوگیری کنه. خوردن پیاز به صورت خام باعث می شه که بیشترین اندازه از این ترکیب رو جذب بدن کنین.

فلفل قرمز

بیشتر مردم این تصور رو دارن که اندازه ویتامین ث در پرتقال از همه میوه ها و سبزیجات بیشتره در حالی که فلفل در این مورد از پرتقال سبقت گرفته. فلفل هم اینکه پر از ویتامینای گروه ب مانند ب ۶، ویتامینE و منیزیومه. طبخ و پز فلفل حتی به مدت کوتاه باعث می شه که خواص ویتامین ث خود رو از دست بده و به خاطر همین شما باید اونو خام به رژیم غذایی تون اضافه کنین.

آجیل

شکلای جور واجور آجیل مانند بادام، گردو، بادام زمینی، فندق و … پر از چربیای لازم واسه کاهش کلسترول، جلوگیری از تشکیل لخته خون و حفظ سلامت عروق است. آجیل هم اینکه منبع بسیار به درد بخور پروتئینه. باید بدونین که بو دادن و تفت دادن آجیل باعث از بین رفتن بعضی مواد معدنی در اون مانند آهن و منیزیوم می شه.

توت

مخلوط میوه های خشک مانند توت و آجیل به سرعت در حال تبدیل شدن به گزینه های محبوب به عنوان میان وعده س. اما باید دونست که خشک کردن میوه هایی مانند توت باعث از بین رفتن آب اونا و کم شدن اندازه سیری می شه. هم اینکه ویتامینا و مواد معدنی توت با خشک کردن اون از بین میره.

نارگیل

محققان به این نتیجه رسیدن که آب نارگیل شامل مواد مغذی زیادیه و گوشت اون دارای اسیدهای چرب سالمیه که به سلامت قلب و مغز کمک زیادی می کنه. پس بهتره نارگیل به صورت خام و میوه معمولی مصرف شه.

سیر

سیر معروفیت جهانی داره و پر از آلیسین، منگنز، ویتامین ب ۶، ویتامین ث، سلنیوم و فیبرهاه و مصرف اون به صورت خام خیر زیادی واسه بدن داره. یافته های پژوهشا نشون میده که مصرف سیر خام به اندازه دو تا سه بار در هفته خطر دچار شدن به سرطان ریه رو کم می کنه. پیشنهاد می کنیم در اضافه کردن سیر خام به سالادها و ساندویج هاتون شک نکنین.

منبع: پرسیار

.

منبع :