پایان نامه روانشناسی با موضوع : روابط بین فردی

دانلود پایان نامه

این افراد راضی نمی شوند مگر اینکه هم تنش و هم احساسات منفی هر دو طرف کاملاً حل و فصل شود (گراند، 2003؛ نقل از البرز، 1386).

عوامل تأثیرگذار در روابط بین فردی
گوش دادن فعال: گوش دادن با شنیدن فرق دارد، چرا که شنیدن امری است غیرارادی و شامل تمام صداهایی می شود که همواره از محیط دریافت می کنیم. گوش دادن فعال مهارتی است که فرد با کسب آن، می آموزد چگونه به پیام های کلامی و غیرکلامی گوینده توجه نماید تا درک معانی و فهم احساسات دقیق تر حاصل شود، که این امر موجب تقویت روابط بین فردی را فراهم می آورد.
اهمیت دادن: یعنی بتوانیم به احساسات ، نیازها، و خواسته های فرد مقابل توجه نشان دهیم. زمانی روابط بین فردی تقویت می شود که با توجه به توان و ظرفیت خود در مقابل عملکردهای دیگران رفتار مناسبی داشته باشیم.
سؤال کردن: پرسیدن از رایج ترین و در عین حال ساده ترین مهارت هاست. زیرا پرسیدن علاوه بر شفاف سازی پیام، موجب برانگیختن تفکر افراد می گردد. به خاطر داشته باشیم طرح سؤالات مکرر، به قصد مچ گیری، نه تنها به تقویت رابطه بین فردی کمک نمی کند، بلکه موجب تضعیف و مختل شدن آن نیز می شود.
احترام گذاشتن: یعنی پذیرفتن و گرامی داشتن بی قید و شرط دیگران. با دیگران به گونه ای رفتار کنیم که احساس نمایند برایشان ارزش و احترام قائل هستیم. یکی از نشانه های احترام گذاشتن رعایت قواعد و مقررات موقعیتی است که در آن قرار می گیریم.
ابراز وجود
از مهارت های مهم در برقراری ارتباط، ابراز وجود است که شامل افکار، احساسات، اعتقادات و حقوق خویش است، به گونه ای که در دیگران ایجاد مقاومت و ناراحتی ننماید. بدیهی است افراد خجالتی و کمرو در ابراز وجود بیش از دیگران با مشکل مواجه هستند.
نه گفتن
مهارتی است که فرد بتواند در مقابل درخواست نابجای دیگران از کلمه نه استفاده کند. کسانی که از قدرت نه گفتن عاجز باشند همواره در روابط بین فردی خود با مشکل مواجه شده و از ارتباط خود احساس امنیت و خرسندی نمی کنند.
کار گروهی
از ویژگی های کار گروهی تقویت همکاری، هم فکری، همدلی و هماهنگی بیشتر بین اعضای گروه است. این خود تقویت روابط بین فردی اعضای گروه را بیش از پیش فراهم می نماید.
کارکردهای روابط بین فردی
موجب کسب و حفظ موقعیت و جایگاه افراد نزد دیگران می شود.
افراد به درستی و نادرستی عملکرد خود و دیگران بیشتر پی می برند.
موجب افزایش توانایی افراد برای مقابله با ناسازگاری ها و مشکلات زندگی می شود.
آرامش روحی و امنیت روانی بیشتر افراد را فراهم می آورد.
فرصتی به وجود می آورد تا افراد چیزهای جدیدی یاد بگیرند و افق دیدشان را وسعت ببخشند.
موجب احساس مسؤولیت بیشتر افراد نسبت به یکدیگر می شود.
باعث تقویت احساس همدلی، همکاری ، هماهنگی و همفکری افراد با دیگران می شود.
مهارت رفتار جرات مندانه
بطور کلی چهار سبک اصلی در برقراری ارتباط وجود دارد؛ که عبارتند از:
سبک پرخاشگرانه: در این سبک فرد با تهدید کردن، تضییع حق دیگران و برخورد توهین آمیز با آنان ارتباط برقرار می کند تا از این راه به اهداف خود برسد.
سبک منفعلانه: در این سبک از ارتباط، فرد با عذرخواهی افراطی و کوچک انگاری خود تمامی افکار، احساس ها و حقوق شخصی خود را به نفع طرف مقابل نادیده می گیرد.
سبک سلطه گرانه: در این نوع از ارتباط نیز هدف کنترل و زورگویی است. این کنترل نه به طور آشکار بلکه به صورت پنهان و با فریب اعمال می شود. برخورد های غیر مستقیم و پیچیده و توام با احترام ظاهری و در اصل با هدف استثمار دیگران دیده می شود (قربانی، 1384).
سبک جرأت مندانه: ارتباط جرأت مندانه گونه ای از ارتباط است که در آن هر احساسی به جز اضطراب به راحتی ابراز شده و نتیجه آن رسیدن به اهداف و مقاصد شخصی بدون ضایع کردن حق دیگران است (فتحی، 1385).
مقایسه ی سبک های مختلف برقراری ارتباط در جدول (1- 2) قابل ملاحظه است.
مقایسه ی سبک های مختلف برقراری ارتباط
سبک برقراری ارتباط
باورها
رفتار
رفتار کلامی
رفتار غیر کلامی
رویارویی و حل مساله
احساساتی که تجربه می کند
تاثیری که بر دیگران می گذارد
حالت ارتباطی
پرخاش گرانه
همه باید مثل من باشند.
من هرگز اشتباه نمی کنم.
حق بامن است.
خودم همه چیز را می دانم.
تحقیر دیگران
رأیس مآب
قدرت طلب
حمله به دیگران
عدم سپاسگزاری از دیگران
تو باید …
نپرس چرا؟ فقط این کار را انجام بده.
انگشت اشاره به طرف مقابل
اخم
نگاه خیره و چپ چپ
حالت بدنی خشک
لحن صدا انتقادی و آهنگ صحبت تند
باید پیروز باشد.
موضع برنده- بازنده
خشم
عصبانیت
ناکامی
بی طاقتی
رفتار مقابله با خشم، مقاومت، دروغ گویی، پنهان کاری، فاصله گیری در دیگران
اطاعت توأم با رنجش
شنونده

ضعیف
قطع کردن حرف ها و کارهای دیگران
اشکال در دیدن نقطه نظران دیگران
انفعالی
هرگز عواطف واقعی خویش را ابراز نکن.
طوفان ایجاد نکن.
مخالفت نکن.
دیگران بیش از من حق دارند.
به دردسرش نمی ارزد.
هوای دو طرف را داشتن.
پوزش بی دلیل خواستن.
نادیده گرفتن خود
اشکال در برنامه ریزی
دیگران برایش انتخاب کردن.
شما بیشتر از من تجربه دارید.
من نمی توانم.
ممکن است اشتباه باشد ولی…
می سعی خواهم کرد.
بیقراری
وضعیت بدنی خمیده
تن صدا پایین
لبخند از سر توافق
اجتناب به ظاهر موافق و در باطن مخالف
با تاخیر انداختن
موافق با هر چیزی
ناتوانی
اضطراب
ناکامی
خشم
پرتوقع کردن دیگران
برانگیختن دلیل تراشی در دیگران
غیر مستقیم همیشه موافق بدون هیچ اعتراضی
محتاط
سلطه گرانه
حق با من است. دیگران ابزاری در دست من هستند
فریب دیگران
کنترل و زورگویی
من بنفع تو صحبت می کنم.
درنهایت برایت مفید است.
آهنگ صدا ملایم و توأم با انتقاد.

 

مطلب مشابه :  پایان نامه روانشناسی با موضوع : مهارت خودآگاهی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

باید برنده باشد.
ناکامی
بی طاقتی
پنهان کاری و فاصله گیری
احترام ظاهری و افراطی
غیر مستقیم
جرأت مندانه
هم خود و هم دیگران با ارزش هستند.
هم خود و هم دیگران برحق هستند.
اداره موقعیت به بهترین و کارامدترین نحو ممکن.
عمل مدار
محکم
منصف و عادل
انتظارات واقع بینانه
سویمند و قابل پیش بینی
رعایت حق دیگران
انتخاب من این است که…
من فکر می کنم…
به نظر من…
ژست های باز و طبیعی
بیان چهره ای حاکی از توجه و علاقه
تماس چشمی مستقیم
وضعیت بدنی مطمئن
صدای مناسب
مذاکره تراضی
عدم اجازه به احساسات منفی
رویارو شدن با مشکلات در همان زمانی که اتفاق می افتد.
شوق
رضایت
آرامش
افزایش عزت نفس دیگران
می دانند جایگاهشان کجاست.
احساس درک شدن
گوش دهنده ی فعال
ابراز محدودیت ها و انتظارات
مراقب احساسات دیگران
عدم قضاوت
ابراز صادقانه
تعریف جرأت مندی
از جرأت مندی تعاریف مختلفی به عمل آمده است که در ذیل به آن پرداخته خواهد شد.
فرهنگ دانشگاهی مری یم وبستر (1993)، جرأت مندی را به عنوان گرایش برای یک حالت یا اظهار نظرات، عقاید و تمایلات مثبت و اغلب بطور موثر یا تجاوزکارانه تعریف می کند (توماکا و همکاران، 1999). در محافل روان شناسی، الیوت و گراملینگ (1990) جرأت مندی در درجه ی اول به عنوان ضوابط هوش اختیاری اجتماعی تعریف شده است (توماکا و همکاران، 1999). آن ها پیشنهاد کردندکه در مراودات بین فردی، افراد جرأت مند با افکار و احساساتشان بطور اثربخشی ارتباط برقرار می کنند؛ به شیوه ای که افکار و احساساتشان را همراه با احترام و ملاحظات به دیگران ابراز می دارند (ولپه، 1958 و ولپه و لازاروس، 1966؛ نقل از توماکا و همکاران، 1999). کاستا و ویدیگر (1994) نیز بطور مشابهی، افراد با جرأت مندی بالا را به عنوان افراد مقتدر، قوی و از نظر اجتماعی برتری طلب توصیف کرد. افرادی که احتمالاً بدون تردید و دودلی صحبت می کنند و اغلب رهبران گروه می شوند. در مقابل افراد کمتر جرأتمند، عموماً منفعل هستند و تمایل به ماندن در پس پرده را دارند و به دیگران اجازه می دهند که آنان سخنگو باشند. در این زمینه محققین اشاره می کنند که جرأت مندی در مقابل حوادث پر استرس به عنوان یک سپر یا تعدیل کننده عمل می کند علاوه براین بسیاری از محققین پیشنهاد کرده اند که جرأت مندی به عنوان یک سپر در مقابل حوادث استرس زا، واکنش افراد را در زمینه ی چگونگی کنار آمدن با استرس تغییر می دهد (لی و سوانسون-کروکت، 1994؛ ماسانگ، دیکسون، ریتزر و لین، 1982؛ سکیل، تاوس و رامانیا، 1981؛ نقل از توماکاو همکاران، 1999). به عنوان مثال راتوس (1975) پیشنهاد کرده است که افراد جرأت مند محتمل تر است که به سمت رفتارهای انطباقی سازشی جلب شوند. ازجمله، مناسب سازی درخواست ها برای حمایت اجتماعی و پیشنهادهای حمایتی نامناسبِ کاهش یافته و به بیانی دیگر بکارگیری یا حمایت خودشان در طی تعارض های میان فردی در مقابل افراد غیر جرأت مند. دیگران پیشنهاد کرده اند که استرس در افراد آسیب پذیر در مقابل جرأت مندی از طریق رابطه اش با عزت نفس (پتری و روترام، 1982) یا کنترل شخصی (بینستین و میلر، 1985؛ جونز و پگ، 1986؛ ویلیامز و استاوت، 1985)، دو عامل وابسته با کاهش فشار روانی و افزایش بهزیستی هستند (فولکمن، 1984؛ لازاروس و فولکمن، 1984؛ تیلور و براون، 1988؛ نقل از توماکا و همکاران، 1999).
اهمیت رفتار جرأت مندانه
اشکال در رفتار جرأت مندانه می تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند از قبیل:
افسردگی: عصبانیت از خود، احساس درماندگی، ناامیدی و عدم احساس کنترل در زندگی که می تواند منجر به افسردگی شود.
رنجیدگی: عصبانیت از دیگران و احساس اینکه آن ها مرا کنترل کرده یا از من سوء استفاده می کنند که باعث رنجش و دلخوری فرد از دیگران می شود.
ناکامی: در بسیاری از موقعیت هایی که فرد نمی تواند به خواسته ی خود برسد.
انفجار خشم: عدم ابراز خشم به شیوه ای مناسب که باعث می شود این خشم انباشته شده و در مواردی به شکلی نامناسب و پرخاشگرانه ابراز شود.
اضطراب: اضطراب و به دنبال آن اجتناب از افراد یا موقعیت هایی که سبب ناراحتی می شود باعث می گردد فرد فرصت های زیادی را از دست بدهد.
ضعف در روابط بین فردی و ناتوانی در بیان احساسات مثبت و منفی: باعث می شود طرف مقابل از خواسته ها و احساسات فرد اطلاعی نداشته و نتواند اقدامی در جهت حصول آن ها انجام دهد.
مشکلات مربوط به فرزند پروری و رفتار منفعل والدین: باعث می شود نتوانند در برابر فرزندان به صورت قاطعانه عمل کنند. در نتیجه، بچه ها به راحتی می توانند قوانین را شکسته و انضباط لازم در خانواده را نادیده بگیرند. از سوی دیگر والدین به عنوان الگوی بچه ها عمل کرده و می توانند باورهای ناکارآمد خود را به فرزندان نیز منتقل کنند (سازمان بهداشت جهانی، 1385).
عوامل موثر بر جرأت مندی
پژوهش ها نشان می دهد عوامل عدیده ای بر رفتار جرأت مندانه موثر است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:
جنسیت
از جمله عواملی که در بروز رفتار جرأت مندانه تأثیر می گذارد جنسیت طرفین تعامل است. برای مثال مک دونالد (2001؛ نقل از چان، 2002)، دریافت که مردان تمایل کمتری برای رد درخواست های زنان از خود نشان می دهند و نیز کمتر مایلند از زنان پرسش ناراحت کننده ای داشته باشند. زنان هم گزارش کردند که مایل نیستند تمایل خودشان را به گذاردن قرار ملاقات با مردان بیان کنند و یا از مردان انتقاد کنند. مردان و زنان برای طرف های همجنس خود، جرأت ورزی بیشتری نشان می دهند (چان، 2002).
موقعیت
برخی افراد در خانه به راحتی جرأت ورزی می کنند؛ اما در محیط شغلی یا روابط اجتماعی خارج از منزل قادر نیستند، اینگونه رفتار نمایند و یا بالعکس. هرسن و بلاک (1988؛ نقل از چان، 2002)، عقیده دارند تاثیر رفتار در روابط اجتماعی به بافت و شرایطی که رفتار در آن ظهور می یابد بستگی دارد. مهارت فرد در روابط بین فردی به ادراک اجتماعی و توانمندی وی در انجام رفتاری متناسب با شرایط، که به نتایج مثبت بیانجامد، بستگی دارد (چان، 2002).
فرهنگ
فرهنگ ها و حتی خرده فرهنگ های مختلف، واکنش های متفاوتی به جرأت مندی نشان می دهند. چان (2002) خاطرنشان می کندکه جرأت مندی یک مفهوم فرهنگی است به عنوان مثال جرأت ورزی در فرهنگ غربی یک رفتار پسندیده است و در فرهنگ هایی که فروتنی و بردباری را مقدس می دانند، ممکن است آنچنان مورد پسند نیفتد. یکی از نکات قابل توجه در خصوص جرأت ورزی سطح قابل قبول آن در فرهنگ ها و جوامع مختلف است (چان، 2002).
محیط خانوادگی و تربیتی
آدمی به رغم مجهز بودن به مغزی پیچیده و زبان، در برخورد با برخی مسائل، کماکان دچار عصبانیت، هراس و اضطراب می گردد؛ که علت آن برمی گردد به دوران کودکی و نحوه ی برخورد والدین و مراقبان اولیه ی کودک. والدین با بهره گرفتن از کلمات خوب و بد و با به میان کشاندن پای موجودیت ها، جدا و فارغ از ارتباط دوسویه با کودک، در کودک القای احساس تقصیر و اضطراب می کنند. در واقع والدین مسئولیت را از خودشان بر می دارند. برای درست و غلط به مفاهیم خارج از ارتباط متقابل متوسل می شوند. برای مثال، به کسی یا موجودی متوسل می شوند که همه باید به حرف هایش گوش کنند. مثلاً فرشته ها بچه های بد را دوست ندارند. این قاطع نبودن است و به همین صورت عدم جرأت مندی به بچه ها آموزش داده می شود (رامشت و سیامک، 1383). به همین صورت اگر در تربیت اولیه ی کودک تأکید بیش از حد بر وظایف و الزامات اجتماعی گذارده شود، این احساس در فرد بوجود می آید که حقوق دیگران از حقوق خودشان بسیار مهم تر است (شفیع آبادی و ناصری، 1384).
علل ناتوانی در جرأت مندی
به نظر گلدفرید و دیویسون (1996)؛ نقل از سلطانی، (1384)، مراجعانی که در جرأت ورزی مشکل دارند شامل پنج گروه عمده هستند:
گروه اول: افرادی هستند که نمی دانند چه بگویند یا چه بکنند (نقص اطلاعاتی). یعنی نمی دانند در یک موقعیت خاص چه بگویند و یا چه کاری انجام دهند.
گروه دوم: افرادی هستند که نمی دانند چگونه بگویند یا چگونه انجام دهند (نقص رفتاری). چگونگی جرأت ورزی مناسب را نمی دانند. ازقبیل لحن صدا، وضع خاص بدن، میزان تماس چشمی و … .
گروه سوم: اضطراب انتظاری، آن ها را از گفتن یا انجام دادن رفتارهایی که حاکی از جرأت مندی است، باز می دارد. روش مقابله با اضطراب که حساسیت زدایی یا آرمیدگی است را نمی دانند.
گروه چهارم: افرادی هستند که به نحوی غیر واقع بینانه نگران هستند که اگر جرأت ورزی کنند اتفاق بدی رخ خواهد داد، نگرانی از پیامد های منفی ناشی از احقاق حق مشکل اصلی این گروه است. فکر می کنند پس از ابراز رفتار جرأت مندانه، تأیید، احترام و صحبت دیگران را از دست خواهند داد.
گروه پنجم: باورهای اخلاقی این افراد حاکی از آن است که جرأت ورزی کار درستی نیست (ملاحظات ارزشی و اخلاقی سد راه آنان است) (سلطانی،

مطلب مشابه :  منابع و ماخذ تحقیق رفتار شهروندی سازمانی

Author: مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید