پایان نامه ارشد رایگان مدیریت : شرکت بیمه ایران

که موجب افزایش حوادث اتومبیل شده بود، بیمه گران را به فکر بیمه کردن این قبیل حوادث انداخت و بدین ترتیب رشته بیمه حوادث و تصادف وسایل نقلیه موتوری در اوایل قرن نوزدهم بوجود آمد. به طور کلی غیر از رشته بیمه دریایی که از تغییر شکل شرط بندی و سفته بازی توانگران و بازرگانان قدیم بوجود آمده است، سایر رشته های بیمه اعم از آتش سوزی و حوادث به ویژه بیمه های عمر و بیمه های اجتماعی براساس تعاون و همبستگی انسانی شکل گرفته اند.( محمود صالحی،1381،ص68)
آغاز عملیات بیمه ای در کشور
اولین مرحله از توسعه بیمه در ایران که می توان آن را دوره آشنایی جامعه ایرانی با بیمه نیز دانست با اعطای اعتبار نامه ای که قرار بود انحصار بازار بیمه کشور به مدت 75 سال در اختیار یک تبعه روسی قرار گیرد آغاز شد. این امتیازنامه در سال 1891 میلادی توسط ناصرالدین شاه به لازار پولیاکف فروخته می شود ولیکن خوشبختانه این شخص موفق به تأسیس شرکت مورد نظر نشده و پس از چندی امتیاز نامه اش لغو می شود.
دومین آشنایی ایرانیان با امر بیمه را قرارداد پستی سال 1905 باعث می شود. بر اساس مدارک موجود این اولین قرارداد بوده است که در ایران منعقد شده و به لغت بیمه اشاره ای رفته است. در این قرارداد تعرفه های مورد توافق طرفین در عین حال شامل بیمه بسته های پستی نیز بود.
آغاز واقعی بیمه در ایران به سال 1911 میلادی باز می گردد، در طی سال مزبور دو شرکت روسی به نام «نادزا و کافکاز مرکوری» با تأسیس شعب خود عملاً عملیات مربوط به بیمه را در ایران آغاز کردند و اولین موسساتی به شمار می روند که رسماً به تجارت بیمه اشتغال ورزیدند.
پس از آن به تدریج و به مرور ایام بازار بیمه کشور جولانگاه شرکتهای بیمه خارجی می شود که با تأسیس دوایر و شعب خود به انجام عملیات بیمه ای اقدام می نمودند.

 
 
در مرحله اول از توسعه بیمه که از نقطه نظر اجرایی دوره ای 25 ساله است، کلیه عملیات بیمه ای بطور کامل تحت نفوذ و در اختیار موسسات خارجی قرار گرفت. عدم تمایل صاحبان سرمایه ایرانی به سرمایه گذاری در این فعالیت جدید اقتصادی موجب گشت تا عملیات بیمه به مدت ربع قرن در انحصار موسسات خارجی باقی بماند.
تسلط بی چون و چرای شرکت های خارجی بر بازار بیمه ایران و هشدارهای صاحبنظران نهایتاً دولت وقت را متوجه اهمیت نقش این قبیل موسسات در اقتصاد کشور نمود و منجر به اخذ تصمیم در خصوص تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران در سال 1314 با سرمایه اولیه 20 میلیون ریال که توسط دولت تأمین شده بود گردید. تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران از جمله قدم های اساسی بود که در صنعت بیمه کشور برداشته شد و افقی برای رشد آتی بیمه کشور گشود.
اقداماتی که پس از تأسیس بیمه ایران به منظور شکل دهی به بازار بیمه صورت گرفت توسعه بیمه را فراهم نمود. از جمله این اقدامات به عهده گذاشتن نظارت و کنترل صنعت بیمه در کشور به شرکت بیمه ایران است لذا شرکت بیمه ایران پس از تأسیس علاوه بر اشتغال به امور تجاری بیمه در عین حال تبدیل به بازوی نظارتی دولت برای کنترل موسسات بیمه نیز می شود.
دولت وقت به منظور حمایت از شرکت بیمه ایران انحصار امور بیمه ارگان های دولتی را به بیمه ایران واگذار نموده و شرکت های خارجی را موظف نمود تا 25% از بیمه نامه های صادره خود را نزد این شرکت اتکایی نمایند. (مظلومی، 1389، ص 3)

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

مطلب مشابه :  مقاله رایگان دربارهرضایت مشتریان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

جایگاه صنعت بیمه بعد از انقلاب اسلامی ایران
موسسات بیمه کشور تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با ترکیبی از یک شرکت دولتی، دوازده شرکت خصوصی و دو موسسه بیمه خارجی به صورت نمایندگی در سطح کشور فعالیت می کردند که در چهارم تیر 1358 بنا بر تصمیم شورای انقلاب 12 شرکت خصوصی، ملی اعلام شدند و پروانه فعالیت دو نمایندگی خارجی بیمه نیز لغو گردید.
بدین ترتیب بر اساس مقررات قانون ملی شدن موسسات بیمه و موسسات اعتباری، تصدی امر بیمه و اداره دوازده شرکت بیمه ملی شده به دولت واگذار شد و با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 24 آبان 1358 که طی آن نظام اقتصادی کشور به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم گردید، صنعت بیمه در جوار شماری از صنایع مهم به صورت مالکیت عمومی از بخش دولتی در اختیار دولت قرار گرفت.
شایان ذکر است که متعاقباً ده شرکت بیمه ملی شده به لحاظ فعالیت نامطلوب در یکدیگر ادغام شدند و شرکت بیمه دانا که از آن پس منحصراً می بایست در بخش بیمه های اشخاص فعالیت می کرد تأسیس گردید. متعاقباً با تصویب ماده واحده ای در مجلس شورای اسلامی بیمه دانا نیز همانند سایر شرکت های بیمه در هر دو بخش بیمه های اموال و اشخاص مجاز به فعالیت شد.
شرکت بیمه صادرات و سرمایه گذاری نیز با مشارکت بیمه مرکزی ایران، شرکت های بیمه و بانک‌ها در سال 1373 تأسیس و ابتدا در زمینه بیمه های اعتباری و تضمینی، در چارچوب اساسنامه مصوب فعالیت نمود و بر اساس تبصره ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور یک شرکت خصوصی محسوب می شود و تنها ترکیب سهامداران آن دولتی می باشد(حسینی،1390، ص23)
تصویب قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری وآشنایی با نهاد نظارت بر بیمه در ایران
در سال 1350 تصویب قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری موجب تغییرات مهمی در نحوه نظارت بر موسسات بیمه شد. بدین ترتیب برای اولین بار در ایران فعالیت های بیمه گری تحت نظارت خاصی درآمد. از جمله نکات حائز اهمیت در قانون مصوب 1350 انتقال اتکایی اجباری از بیمه ایران به بیمه مرکزی ایران است. کلیه موسسات بیمه موظف گردیدند تا 50% از رشته بیمه های زندگی و 25% از سایر رشته‌های بیمه ای خود را نزد بیمه مرکزی ایران اتکایی اجباری نمایند.
در این قانون هدف از تأسیس بیمه مرکزی ایران، تنظیم، تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها واعمال نظارت دولت بر فعالیت های بیمه اعلام شده است. یکی از وظایف اصلی این موسسه، تعیین ضوابط مربوط به فعالیت شرکت های بیمه است.
تعیین این ضوابط بر عهده شورای عالی بیمه است. این شورا یکی از ارکان اصلی بیمه مرکزی ایران است (ارکان اصلی بیمه مرکزی و وظایف هر یک در ضمیمه 1 آورده شده است) و وظایف متنوعی دارد. برخی وظایف این شورا عبارت است از:
– تعیین انواع معاملات بیمه و شرایط عمومی بیمه نامه ها و نظارت بر امور بیمه های اتکایی
– تعیین میزان کارمزد و حق بیمه رشته های مختلف بیمه
– تصویب آیین نامه های لازم برای هدایت امر بیمه و فعالیت موسسات بیمه
– رسیدگی و اظهار نامه درباره صدور پروانه تأسیس یا لغو پروانه شرکت های بیمه.
تصمیمات شورای عالی بیمه در هر زمینه تحت عنوان «آیین نامه شورای عالی بیمه» و یا مصوبات موردی تدوین و اعلام می شود.
در کنار وظیفه تعیین ضوابط فعالیت شرکت های بیمه، نظارت بر اجرای صحیح این ضوابط، وظیفه دیگر بیمه مرکزی ایران است. این موسسه وظایف و اختیارات زیر را دارد:
– تهیه اطلاعات لازم از فعالیت کلیه شرکت های بیمه که در ایران کار می کنند.
– ارشاد، هدایت و نظارت بر کار شرکت های بیمه و حمایت از آنها در جهت حفظ سلامت بازار بیمه و تنظیم امور نمایندگی و کارگزاری بیمه و جلوگیری از رقابت ناسالم.

مطلب مشابه :  مقاله رایگان دربارهمشتریان کلیدی

Author: 90

دیدگاهتان را بنویسید