دانلود پایان نامه حقوق : مسئولیت بین المللی

دانلود پایان نامه

استقرار تدارکات نظامی در مجاورت تاسیسات هسته ای؛ 2)فراهم آوردن حمایتهای بیشتر 3)علامتگذاری تاسیسات هسته ای.
عدم استقرار تدارکات نظامی در مجاورت تاسیسات هسته ای

طبق بند 5 ماده 56، دولتهای عضو پروتکل نمی توانند در مجاورت یا حوالی «ایستگاههای تولید برق هسته ای» اقدام به قرار دادن و استقرار ادوات و تدارکات نظامی کنند. مطابق این بند، دولتها حتی الامکان سعی خواهند کرد در اطراف تاسیسات هسته ای مورد حمایت، از توسل به اقداماتی از قبیل ساختن پادگانهای نظامی، ایجاد انبارهای مهمات و اهداف نظامی دیگر خودداری ورزند. هدف از قید این مقرره آن است که تا حد مقدور مشکلات ناشی از تعارض اصل ضرورتهای نظامی و اصل امنیت تاسیسات هسته ای صلح جویانه را برطرف سازد و تا آنجا که امکان دارد با پیشگیری از حملات مسلحانه به تاسیسات هسته ای و جلوگیری از انفجار آنها، مانع تخریب محیط زیست و ورود آسیب و زیان به افراد غیرنظامی بشود. نکته دیگر در این مورد آن است که ممنوعیت استقرار تدارکات و وسائل نظامی در اطراف تاسیسات، مورد حمایت مطلق نیست؛ ذیل بند 5 مقرر شده است که چنانچه وسائل و تدارکات نظامی صرفاً جنبه تدافعی داشته باشد، در آن صورت استقرار آنها بلامانع خواهد بود.
فراهم آوردن حمایتهای بیشتر
ماده 56 پروتکل اول، در مورد امنیت «ایستگاههای تولید برق هسته ای » حمایتهای کلی را پیش بینی کرده و حمایتهای بیشتر را به توافقات و ترتیبات بعدی دولتهای عضو موکول کرده است. بند 6 ماده 56 مقرر می دارد که اعضای معظم متعاهد، ملزم هستند که با انعقاد توافقنامه های متعدد میان خودشان، حمایتهای بیشتر را از وسائلی که متضمن نیروهای خطرناک از جمله ایستگاههای تولید برق هسته ای هستند، فراهم آورند. به طوری که پیداست ، اعطای حمایتهای بیشتر به تاسیسات هسته ای در برابر حملات مسلحانه و نظامی دشمن به توافقات و سازشهای بعدی دولتهای عضو پروتکل موکول شده است.
سؤالی که به لحاظ حقوقی در مورد بند6 ماده مذکور مطرح می شود این است که ماهیت حقوقی مقررات پیش بینی شده در آن چیست؟ مطابق بند مذکور آیا دولتهای عضو پروتکل به انعقاد توافقنامه های دو جانبه یا چند جانبه بعدی متعهد شده اند یا نه؟ به این نحو که آیا عدم انعقاد توافقنامه های بعدی، نقض تعهد پروتکل محسوب می شود و مسئولیت بین المللی متخلف را در پی خواهد داشت یا خیر؟ به نظر می آید که مقررات پیش بینی شده در بند فوق، «تعهد به انعقاد توافقنامه» تلقی نمی شود و تنها جنبه نزاکتی دارد.
علامتگذاری تاسیسات هسته ای


اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه حقوق در موردقرار بازداشت موقت

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مطابق بند 7 ماده 56، به منظور تسهیل شناسایی «ایستگاههای تولید برق هسته ای» از سایر تاسیسات در جریان مخاصمات ، دولتهای عضو پروتکل می بایست ایستگاههای مزبور را با علامتها و رنگهای مخصوص نشانه گذاری کنند. پروتکل با ذکر رنگ مورد نظر، از دولتها می خواهد که مطابق ضمیمه یک پروتکل، ایستگاههای تولید برق هسته ای را با علامت سه دایره نارنجی رنگ که در یک خط موازی قرار گرفته باشند، نشانه گذاری کنند. سؤالی که در اینجا ممکن است به ذهن خطور کند، این است که اگر دولتی تاسیسات هسته ای مذکور را علامتگذاری نکند، حمله مسلحانه و نظامی دولت دیگر به آن تاسیسات در جریان مخاصمات، قابل توجیه است؟ ذیل بند مذکور پاسخ به این سؤال را منفی دانسته و مقرر کرده است که عدم علامتگذاری ایستگاههای تولید برق هسته ای، تعهد دولتها را مبنی بر عدم حمله نظامی و مسلحانه به ایستگاههای مذکور مبرا نمی سازد.
گفتار دوم: به سوی تدوین مقررات جامع

ناکافی بودن مقررات پروتکلهای 1977 و وقوع برخی وقایع (حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای عراق و حمله نظامی عراق به تاسیسات هسته ای ایران در اوایل دهه 1980) موجب گردید که ضرورت تدوین مقررات جامع جهت منع حمله مسلحانه به تاسیسات هسته ای ، مورد توجه جدی محافل بین المللی و دولتها قرار گیرد. سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی (مهمترین نهاد بین المللی ذی ربط در مسائل هسته ای) ضمن قطعنامه های خود، حمله مسلحانه به تاسیسات هسته ای را محکوم کرده و بر مصونیت و امنیت تاسیسات هسته ای در برابر حملات مسلحانه و سایر تهدیدات تاکید کرده اند. به دنبال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای عراق در ژوئن 1981، شورای امنیت سازمان ملل در یک واکنش مقتضی و در جهت حمایت از امنیت تاسیسات هسته ای ، با تصویب قطعنامه 487، حمله هوایی اسرائیل را محکوم کرد و از آن دولت خواست که از توسل به حملات مشابه در آینده خودداری ورزد. قطعنامه مذکور، حمله به تاسیسات هس

مطلب مشابه :  پایان نامه درباره اجرای احکام مدنی

Author: مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید